Doorgaan naar artikel
Breach Early Access
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Breach heeft een erg interessant concept dat momenteel te slecht speelbaar is door de instabiele servers en het gigantische aantal bugs. Zelfs voor Early Access is de huidige staat van de game onacceptabel.

We hebben de afgelopen jaren al meerdere titels in het genre ‘asynchronische multiplayer’ gezien. Degene die verreweg de meeste aandacht kreeg, was Evolve in 2015 maar die game ging uit met een sisser. Het meest succesvolle voorbeeld is Dead by Daylight, waarin vier mensen moeten zien te overleven tegen een gruwelijk horror-monster. Breach brengt weer een eigen, unieke draai naar dit genre. Of het tot nu toe succesvol is, lees je in onze preview van de Breach Early Access.

Asynchronische multiplayer betekent dat je geen gelijke teams hebt met een gelijk aantal spelers. In Breach moeten vier spelers alle monsters in een dungeon bevechten, maar in het andere team zit de Veil Demon die de monsters kan besturen en dodelijke vallen neer kan zetten. De ontdekkers, om ze maar even zo te noemen, kunnen uit een aantal verschillende klassen kiezen. Zo zijn er een aantal klassen waarmee je je team schilden kan geven en kan genezen, maar ook zijn er natuurlijk genoeg klassen om een boel schade mee aan te richten op verschillende manieren. Denk aan een Necromancer die de doden kan oproepen of iemand die juist handig is met zwaarden.

Het concept achter Breach is tof en in de beste gevallen kan je ook een paar prima potjes hebben, maar het spel heeft nogal wat last van Early Access-kwalen. Zo duurt het op sommige momenten wel erg lang voordat een potje gevonden is en ook is het spel niet zo lekker geoptimaliseerd als je zou willen. Hierdoor draait het zelfs op redelijke game-pc’s met een wat teleurstellende framerate, of moeten alle instellingen flink laag gezet worden terwijl dat met wat betere optimalisatie allemaal niet het geval zou zijn.

Breach Kiev

Ook zijn er vaak problemen met de servers, zo gebeurt het regelmatig dat je even een paar secondes je personage niet meer kan besturen. Voor een singleplayer-ervaring is dit al vervelend, maar helemaal in een competitieve omgeving waar de vijandelijke Veil Demon je in die tijd makkelijk uit kan schakelen. Dan zijn er nog een boel bugs, waarvan er te veel zijn om op te noemen, die regelmatig het spelplezier bederven.

Er is een gigantisch aantal klassen dat uiteindelijk in de game moet zitten, maar in de huidige staat valt ook dit nog wel mee. Daarnaast voelen de verschillende vaardigheden voor een deel zodanig saai aan dat je zou zeggen dat die ook nog het nodige werk nodig hebben, dus het is niet dat de makers nu alle aandacht kunnen richten op nieuwe content.

En dat is problematisch, want mocht je voorbij alle technische problemen kunnen kijken, dan is er momenteel ook nog eens veel te weinig content om je lang mee te vermaken. zoals weinig interessante klassen (deels door het eerder beschreven probleem over die niet zo interessante vaardigheden) en weinig verschillende missies en modi.

Momenteel valt er dus helaas nog niet meer te zeggen dan dat Breach een erg tof concept is dat te veel problemen heeft om van te genieten. Het is natuurlijk nog Early Access, maar hier wordt wel doodleuk een prijs van twintig euro aan gehangen. We hopen dat over enkele maanden de servers stabieler zijn en de vele bugs verholpen zijn, maar met een beetje pech is de reputatie van de game tegen die tijd al verpest, niet geheel onterecht.