Doorgaan naar artikel
When Ski Lifts Go Wrong
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Met When Ski Lifts Go Wrong hebben we een leuk, nieuw spel waar we al onze constructie-creativiteit kwijt kunnen. Wisselende gameplay, leuke uitdagingen en een kleurrijke omgeving zorgen ervoor dat het leuk blijft. Helaas zijn er toch soms wat saaie stukken en de moeilijkheidsgraad schiet iets te snel omhoog.

Brugbouwspellen zijn al jarenlang populair bij vele gamers. Er is een bepaald gevoel van trots dat je krijgt als jouw gebouwde brugconstructie het gewicht van alle passerende voertuigen aan kan. Na fantastische games als Poly Bridge en World of Goo is het lastig om nog met een origineel concept te komen. When Ski Lifts Go Wrong gaat het toch proberen en dit blijkt verrassend goed gelukt.

De gameplay is in de kern gelijk aan die van anderen uit het genre: je bouwt constructies, vaak bruggen, die een bepaalde hoeveelheid gewicht aan moeten kunnen. Het eerste dat al anders is en orgineel, is dat je dit keer ski-liften in elkaar moet knutselen. Dit doe je op dezelfde manier, maar doordat je zelf bepaalt hoe de kabel loopt, kun je toch flink wat andere dingen maken. Daarnaast zijn er behoorlijk wat leuke bouwmaterialen en kun je bijvoorbeeld zelf bepalen waar je funderingen komen, iets dat we niet vaak zien in dit soort games. Het bouwen doe je in in blokkerige, kleurrijke omgevingen met op de achtergrond een lekker ontspannend muziekje.

when ski lifts go wrong

Naast de gameplay die soms uniek is, zijn er nog meer originele aspecten te vinden in When Ski Lifts Go Wrong. Zo zul je in sommige levels zelf op de ski’s staan in plaats van dat je mensen met een lift vervoert. In deze levels is het vaak de bedoeling een schans te maken waarmee je een gevaarlijke overbrugging over kunt springen. Dit doe je vaak op ski’s maar soms ook met een fiets of een sneeuwscooter. Deze stukken zorgen voor een fijne afwisseling en houden het spel wat langer interessant.

In dit soort spellen is het altijd lastig om op een goede manier het zo geleidelijk aan steeds moeilijker te maken. Helaas is dit ook in When Ski Lifts Go Wrong niet helemaal gelukt. Ongeveer de eerste tien tot twintig levels zijn tutorials. Hierna schiet de moeilijkheidsgraad ineens omhoog en ben je veel langer bezig met een goede constructie bouwen. Dit is niet per se erg, maar graag hadden we een wat geleidelijker stijging qua moeilijkheid gezien zodat je je niet overrompeld voelt.

Een ander klein nadeel is dat, ondanks de paar unieke aspecten, het spel na een tijdje toch wat saai begint te worden. Dit komt voornamelijk omdat alles geïntroduceerd wordt in de tutorials en er daarna niks meer bijkomt. Er blijft gelukkig nog wel veel plezier over door de rare constructies die je gegarandeerd zult bouwen en manieren waarop je de poppetjes op je beeldscherm op een komische manier dood ziet gaan.

When Ski Lifts Go Wrong is een geslaagde brugbouwgame. Voorlopig zullen we hier weer al onze creativiteit kwijt kunnen bij het bouwen van unieke bruggen en schansen. Dit gebeurt ook nog in een leuke, kleurrijke omgeving en met genoeg afwisseling in gameplay en uitdagingen om onze hersenen aan het kraken te houden. Helaas schiet de moeilijkheidsgraad wel net iets te snel omhoog en kan het soms wat saaier worden, omdat je toch veelal hetzelfde doet. Gelukkig staat er dan altijd weer een nieuwe leuke uitdaging te wachten.

Voor deze review speelden wij When Ski Lifts Go Wrong op pc. Het spel is verkrijgbaar voor de Nintendo Switch en pc.