preview
Rage 2
Conclusie
Rage 2 speelt ongelooflijk lekker weg. Dit komt omdat de wapens geweldig aanvoelen en de vaardigheden naadloos in elkaar overgaan. De enige vraag is hoe leuk het allemaal blijft na de nodige uurtjes erin gestoken te hebben, maar daarvoor moeten we wachten op de volledige release.Via de inmiddels beruchte lek van Walmart Canada kregen we mei vorig jaar te horen dat Rage 2 in de maak was, een vervolg op de shooter van id Software uit 2010. De nodige gameplaybeelden zijn inmiddels voorbij gekomen en dat brengt vooral de gedachte naar boven: “leuk en aardig, maar hoe gaat het spelen?” Wij hebben in een uitgebreide speelsessie een stuk van het verhaal en de open wereld van de game mogen ontdekken. Onze impressies lees je hier.
We vallen met onze neus in een sfeervolle wereld. In een Mad Max-achtige setting moeten we een wagen uitschakelen die geëscorteerd wordt. Met ons eigen voortuig schieten we erop los en lukt het ons al vrij snel om onze missie te voltooien. De gameplay hier is weinig bijzonder en al snel wordt duidelijk dat het autorijden geen prioriteit is geweest tijdens de ontwikkeling. Het voelt zoals je kan verwachten bij een openwereld-game, maar zo soepel als een racegame is het zeker niet (begrijpelijk). Gelukkig is dit niet zo erg, want het is zeker goed genoeg om de wereld te ontdekken.
Dat is deels waar, maar deels ook niet; even later in onze speelsessie moeten we namelijk een race winnen om het verhaal te vorderen. Als dit lukt, wordt dit ook als een echte feature vrijgespeeld. De race is zeker niet lastig, maar omdat het sturen toch niet zo soepel gaat als bij een echte racegame, voelt het wat stroef en belanden we soms in de muur omdat het allemaal wat traag reageert. Eigenlijk word je hier gedwongen om een minder aspect van de game te spelen, wat jammer is.
Maar wat autopech mag de pret niet drukken, want de andere missies waren om van te smullen. We konden een heel hoofdstuk van de game ervaren en dat was niet mis. Hoewel het verhaal niet de hoofdreden zal zijn om de game te spelen, kan het geen kwaad dat onze indruk tot nu toe is dat het verhaal je in ieder geval geïnteresseerd zal houden. De personages die we hebben gezien, zijn interessant en driedimensionaal en we hopen dit verder in de game ook terug te zien.
Genoeg over autoraces, genoeg over de setting, gameplay! Die is in één woord te omschrijven: geweldig. Met id Software achter het stuur weet je wel dat de wapens ongelooflijk lekker zullen schieten en dat is ook zeker het geval. Machinegeweren, pistolen, sluipschuttersgeweren en raketwerpers mogen allemaal niet ontbreken. Ze voelen allemaal even vloeiend om te gebruiken en op dit niveau doet het zeker niet onder voor Doom.
De gameplay gaat van ‘lekker schieten’ naar ‘geweldig’ wanneer je ook je vaardigheden erbij gaat gebruiken. Zo konden wij een barrière maken die kogels absorbeert, hadden we een soort dunk-aanval waarbij je als de Hulk springt en op de grond slaat, een soort Force-aanval van Star Wars die iedereen voor je wegblaast en we hadden een goede ‘dash’ waarmee je een stuk in een bepaalde richting ontwijkt. Het allerfijnst was een vaardigheid die een soort zone op de grond creëert en na een tijdje iedereen in de lucht blaast.
Ben je al overtuigd? Goed wordt het pas echt wanneer je alles samen gaat gebruiken om een lastige situatie aan te pakken: schiet als een sluipschutter van een flinke afstand je eerste doelwit neer, gooi een zone voor je uit waardoor je een flink einde de lucht in wordt geblazen, gebruik je dash en je double jump om dicht bij de rest van de vijanden te komen en gebruik dan je Hulk-achtige dunk. Vervolgens gooi je je barrière achter je om niet in je rug geschoten te worden, pak je je shotgun erbij en maak je korte metten met de paar zotten die denken nog een kans te hebben tegen je.
De gameplay is op zulke momenten zo ongelooflijk soepel en alle wapens en vaardigheden die we hebben kunnen gebruiken gaan zo perfect in elkaar over, dat gewoon het aangaan van gevechten een waar plezier is. Alhoewel je je almachtig voelt, is het belangrijk te melden dat je dit vooral niet bent. Je moet altijd op je hoede zijn voor waar tegenstanders vandaan kunnen schieten en als je overmoedig wordt, word je al snel afgestraft.
En dat is een bijzonder belangrijke combinatie. Je voelt je machtig, je hebt het gevoel dat je enorm veel combinaties hebt met je verschillende wapens en verschillende vaardigheden, maar door de hoeveelheid vijanden en de flinke schade die ze aanrichten, blijf je toch op het puntje van je stoel zitten en vooral goed opletten op je omgeving.
In de open wereld leek genoeg te doen. Het interessantste leken de ‘Arks’. Dit zijn de wat lastigere uitdagingen die daarom ook voor betere beloningen moeten zorgen. Zo moesten wij bij onze Ark een grote machine afmaken, uiteraard vergezeld door de nodige simpele hulpjes. Dit was inderdaad wat pittiger dan de rest van de speelsessie, maar we werden dan ook beloond met een hele nieuwe vaardigheid: de barrière die we eerder noemden.
Het is wel duidelijk: onze previewsessie was genieten. Wel moeten we eerlijk zijn en zeggen dat we maar één van de verschillende gebieden die de wereld rijk is, hebben gezien en dat we maar één hoofdstuk van het verhaal hebben meegemaakt. Hoeveel variatie de verschillende missies en gebieden gaan bieden, dat blijft iets dat we nog af moeten wachten.
Rage 2 verschijnt 14 mei 2019 voor PlayStation 4, Xbox One en pc.