nieuws
Limited Research Feebas Day – Een terugblik

Gisteren was het Limited Research Feebas Day en vol goede moed ging iedereen gisterenochtend om 11.00 uur op jacht naar die shiny Feebas. Om 14.00 uur (of eigenlijk eerder) kwam een groot gedeelte van de spelers bedrogen uit, met heel veel spelers zonder shiny. De feiten, de meningen en de conclusie hebben we voor jullie verzameld in onze terugblik op de Limited Research Feebas Day.
De feiten
We hebben kort na de Limited Research Feebas Day een onderzoek geplaatst om alles te weten te komen over deze eerste dag. Alhoewel we bij het maken van dit onderzoek nog positief gestemd waren, zijn we achteraf heel blij dat we het gedaan hebben. Uiteindelijk hebben ruim 1.600 mensen mee gedaan met dit onderzoek
Aantal stops:
De grootste groep heeft tussen de eenentwintig en de dertig quests gedaan. Een iets kleinere groep iets meer en een iets kleinere groep iets minder. Dit komt tevens overeen met het aantal dat spelers in een niet al te gehaast tempo in drie uur kunnen voltooien. In totaal zijn er ongeveer 40.000 quests gedaan door jullie, wat neerkomt op 25 per persoon.
De duur:
We kregen drie uur om te spelen, echter waren er in onze omgeving veel spelers die er al na twee uur mee stopten. Toch speelde 58% van jullie gewoon drie uur. Slechts 15% speelde maar een uur. Dit sluit overigens ook aan bij het gemiddeld aan Pokéstops.
De shinies:
In totaal zijn er door de groep die wij het vroegen 750 shinies gevangen. Dat is minder dan de helft. Als je vervolgens het aantal quests deelt door het aantal Feebas kom je op een kans van 1 op 53. Aangezien we door de moeilijke quests hier nooit de kans voor hadden, was het op voorhand eigenlijk al gedoemd te mislukken. En eigenlijk is het nog iets erger, want er waren ook nog spelers die twee, drie of zelfs meer shinies hadden.
De meningen
Met zo weinig shinies kunnen natuurlijk weinig mensen tevreden zijn. De meningen die wij hebben gepeild waren dan ook voor meer dan 95% negatief. We hebben hieronder een aantal van jullie quotes verwerkt:
“Waardeloos, te weinig spawns om 10 great of 15 Nice throws snel te halen.”
“Ik heb 2 uur en 45 minuten gespeeld. In het laatste kwartier liep het spel vast en kwam ik er niet meer in. Ik heb nog 2 researches staan., maar vond het sowieso teleurstellend dat het er zo weinig waren en we elkaar niet konden helpen omdat het random was”
“Leuk! Beetje moeizaam omdat de opdrachten redelijk lang duurden. Maarja, m’n eerste try was een 86% shiny, dus ik heb niets te klagen!”
“Gewoon teleurstellend zoals vaker op dit moment met niantic ze moeten echt met wat beters komen dan deze onzin”
We merkten al op Facebook dat er ook een kleine groep spelers is dit vindt dat we niet mogen klagen. Shinies zijn in de originele games derhalve zeldzaam, dat zelfs de bovenstaande aantallen nog groot zijn in vergelijking met de games op console en handheld. Het overgrote deel vond echter dat er minimaal gemiddeld een shiny per speler uit had moeten komen. En dat is, zo denken wij, niet onterecht. Met Community Day en Safari Zone-weekenden heeft Niantic die verwachting zelf gecreëerd. Spelers offeren meer dan ooit drie uur van hun kostbare tijd op en in sommige gevallen zelfs geld voor incubators.
Onze conclusie
De grote vraag is wat Niantic wilde bereiken met de dag. Natuurlijk zijn heel veel spelers drie uur lang buiten geweest, maar het gevoel is negatief en dat komt ze uiteindelijk niet ten goede. Als dit de volgende keer niet verbetert zullen er weinig spelers nog een keer de volle drie uur op pad gaan.
Alhoewel de shiny-rate niet bijzonder hoog was, zat wat ons betreft de grootste fout in de moeilijkheid van de quests. Het feit dat spelers gemiddeld 25 opdrachten konden doen in drie uur, maar het behalen van de benodigde gemiddelden haast onmogelijk. Bij zeer actief spelen kon je ongeveer 40 / 45 quests doen, maar daar werd het niet leuk van.
Vijftien nice Throws (wat echt heel veel was zonder extra spawns) en tien great Throws (wat echt niet makkelijk is op een aantal Pokémon) maken de opdrachten te moeilijk. De enige echte makkelijke opdracht was die voor buddy candy, maar die duurde te lang omdat het spel niet altijd even goed registreert.
Mocht Niantic besluiten nog een keer een Limited Research Day te houden, dan is duidelijk wat volgens jullie en ons moet verbeteren. De kansen moeten omhoog en de moeilijkheid van de quests omlaag. Alleen zo kan het evenement de volgende keer alsnog voor veel spelers een succes worden.