Doorgaan naar artikel
Kingdom Hearts III
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

In onze korte speelsessie viel vooral op hoe mooi de game is, hoe strak de actie is en hoe leuk de interacties tussen de verschillende personages zijn. Alleen het voortgangssysteem en de variatie van aanvallen zullen nog relatief onbekend zijn bij de release. Wij kunnen niet wachten.

Het was alweer in 2013 dat Kingdom Hearts III aangekondigd werd. Niet gek dus dat diehard-fans van de serie absoluut niet meer kunnen wachten op de release die 29 januari eindelijk plaats gaat vinden. Zo staan wij er ook in, maar gelukkig zijn we afgelopen woensdag afgereisd naar Parijs om alvast even kort aan de slag te kunnen met Sora’s nieuwste avontuur.

Sora gaat natuurlijk weer op pad met Goofy en Donald Duck om verschillende Disney-werelden af te reizen en de Heartless te bevechten. Onze speelsessie begon op de berg Olympos uit de film Hercules, waar we tegen een gigantische titaan moesten vechten. Snel viel op hoe strak de gameplay is. Moeiteloos gebruik je tijdens je aanvallen door ook magische spreuken en voorwerpen, zoals de bekende ‘potion’ die je geneest. In verschillende fasen, die we verder niet zullen verklappen, versloegen we de titaan. Op naar de Toy Box-wereld, waar we kennismaakten met Buzz Lightyear, Woody, Hamm en Rex.

Ook zij werden geplaagd door de Heartless, dus Sora, Goofy en Donald, ditmaal in speelgoed-vorm, besluiten een handje te helpen. Ook hier voelt de actie goed aan. Omdat we maar een klein stukje hebben gespeeld, kunnen we niets vertellen over de voortgang in het spel of over de verschillende spreuken, maar iets wat meteen opviel, waren de nieuwe attracties. Als je op bepaalde momenten een tegenstander aanvalt, speel je eenmalig een attractie vrij. Denk aan een piratenschip dat heen en weer gaat, of theekopjes waarmee je je tegenstanders kan beuken, ga zo maar door. Deze zien er mooi uit, maar kwamen in onze speelsessie wel wat vaak voor en voelde daardoor een tikkeltje aan de sterke kant. De vraag is natuurlijk of ze in de volledige versie van het spel minder vaak bruikbaar zullen zijn om voor de sterkte te compenseren.

Een groot verschil in Kingdom Hearts III lijkt de variatie in gameplay te zijn. Zo moesten we tegen de titaan rennen over muren om rotsblokken te ontwijken, kregen we in de Toy Box-wereld speelgoedrobots om te besturen en zal er nog een stuk meer in de game zitten. Dit gaat er hopelijk voor zorgen dat de game zo min mogelijk aanvoelt als repetitieve hack-and-slash-actie.

De interactie tussen Sora, Donald, Goofy en de verschillende Disney-personages is erg goed gedaan. Tijdens onze sessie kregen we al regelmatig een grote glimlach op ons gezicht, zoals toen we geïntroduceerd werden aan de Aliens van Toy Story. Ook zien de werelden er tot nu toe beeldschoon uit en het zal ongetwijfeld een groot plezier worden om ze uitgebreid te gaan verkennen.

Kingdom Hearts III Toy Story

Onze demo heeft vooral onze handen en harten opgewarmd voor deze game en we kunnen niet langer wachten om helemaal in Kingdom Hearts III te duiken. Nog een kleine twee weekjes wachten, helaas.

Mocht je nog wat tijd willen vullen voordat het zo is, dan heeft Britt een uitgebreid stuk voor je geschreven waarin alle toen bekende Kingdom Hearts III-werelden voor je beschreven staan. Dit artikel lees je hier.