preview
Zero Caliber VR (Early Access)
Conclusie
Zero Caliber VR is een erg simpele en generieke ervaring. De wapens verschillen niet van elkaar, de missies zijn saai en de omgevingen zijn weinig bijzonders. Toch is het best vermakelijk, zeker als je het met iemand anders kunt ervaren. Daarvoor moet je echter wel kunnen communiceren.Het feit dat shooters nog steeds erg populair zijn, ook in VR, bewijst Zero Caliber VR maar weer. Naast dat er grote games de VR-behandeling krijgen, zoals Borderlands 2, blijven er genoeg kleinere games komen zoals deze. Het spel moet zich focussen op een campaign-ervaring, die ook met z’n tweeën online te spelen is. Zo kun je dus met een vriend of vreemdeling spelen die de game ook heeft. Lees hier of de shooter interessant genoeg is om op te pakken.
Zodra je de game opstart, moet je eerst een trainingsmissie voltooien voor je het echte werk mag doen. Daarin leer je over de besturing en hoe verschillende wapens werken in filmpjes. Je kan ze meteen uitproberen. Daar valt meteen het eerste probleem op. De knop om attachments van je wapen af te halen, volgens het filmpje, klopt niet met de daadwerkelijke knop die je moet indrukken. Slordig, maar dat mag de pret niet drukken. Na deze training kun je beginnen met een van de vele missies, zowel alleen of met iemand online.
De missies zelf zijn erg saai. Je loopt naar het checkpoint, komt daar een stuk of tien vijanden tegen, schakelt ze uit en loopt naar het volgende checkpoint. Daarbij wordt je soms van voren aangevallen en soms van alle kanten. Een enkele keer moet je een gebied verdedigen tot een aantal golven van vijanden uitgeschakeld zijn. Veel meer heeft Zero Caliber VR niet te bieden. Met z’n tweeën spelen, maakt de ervaring wel leuker, zolang je maar kunt communiceren. Gebruik je geen microfoon of versta je elkaar niet, kun je alsnog gebaren maken, maar deze zie je niet snel op lange afstand. Ook kan je teamgenoot soms voor zichzelf bezig zijn, dan had je het net zo goed alleen kunnen doen.
Tussen alle missies door kun je ook uitrusting kopen, zodat je betere en sterkere wapens kunt meenemen op avontuur. Daarbij kun je deze uitrusten met een richtvenster, demper, handvat en laser. Ondanks dat de interactie met deze voorwerpen niet ideaal is, is dit handig om een missie mee te beginnen, zeker aangezien je onbeperkte munitie hebt. Tijdens de missie kun je echter ook wapens van je tegenstanders oppakken, wil je eens gek doen. Ook al heb je twee extra plekken om andere wapens mee te nemen, hadden wij telkens genoeg aan een enkel wapen, dat we uitgebreid genoeg hadden aangepast met alles dat we nodig dachten te hebben. De variatie in wapens is goed, alleen lijkt het verschil onderling vrij weinig uit te maken. Het is dus voornamelijk je eigen voorkeur welk wapen je gaat gebruiken.
De omgevingen van Zero Caliber VR zijn weinig interessant. Het oogt allemaal wat simpel en saai. Er zijn bepaalde gebieden vol huizen die je kunt betreden, maar alleen de huizen waar vijanden zitten zijn gevuld met meubilair, de rest is leeg en voegt niets toe. Datzelfde geldt ook voor de tegenstanders zelf. Deze lijken het ene moment hersenloos te zijn en het andere moment weten ze je te raken van vele meters afstand met de precisie van een laser. Daarbij is je team ook rechtstreeks uit een fabriek gekomen: ze hebben geen emotie en zijn inwisselbaar. Als er eentje sneuvelt, dan verschijnt er spontaan, achter een gebouw of boom, een nieuw teamgenoot. Je zult dus nooit alleen zijn of het gevoel krijgen dat je goed je best moet doen.
Zero Caliber VR voelt aan als een generieke shooter, in zowel uiterlijk als invulling. De wapens verschillen niet echt van elkaar, elke missie lijkt op elkaar en de omgevingen zijn erg simpel. Toch is het vermaak wel aanwezig als je het met een vriend speelt of als je af en toe een missie doet. Verwacht geen hoogstaand niveau van deze shooter, maar het is wel leuk voor tussendoor, als je even genoeg hebt van toppers zoals Doom VFR, Raw Data of Space Pirate Trainer.
Zero Caliber VR is voor deze Early Acces-review gespeeld op een HTC Vive. Het spel is ook beschikbaar voor Oculus Rift en komt later naar PlayStation VR. Het spel is nog in Early Access, dus wellicht worden problemen uit deze review nog aangepast.