review
World of Final Fantasy Maxima
Conclusie
World of Final Fantasy Maxima is een geweldig avontuur voor jong en oud, voor fans van Final Fantasy en nieuwkomers. Het brengt het beste van Final Fantasy en Pokémon samen zonder dat het een slap aftreksel wordt. Het biedt een heerlijk rustige ervaring in een kleurrijke wereld vol wonderen, interessante personages en gave wezens. De uitgebreide RPG-systemen zorgen ervoor dat het spel toch meer dan genoeg diepgang krijgt en vooral niet onderschat moet worden. Het enige nadeel is het overdreven prijskaartje van de update voor PlayStation- en pc-eigenaren.Final Fantasy is een reeks die al sinds de jaren 80 bestaat. Het zijn tactische RPG’s waarin je vaak op avontuur gaat met een groep personages en gevechten in beurten plaatsvinden. Final Fantasy staat bekend om de uitgebreide werelden en complexe voortgangssystemen. Hoe zou het zijn als je dit fenomeen combineert met Pokémon? Het antwoord lees je in onze review van World of Final Fantasy Maxima.
World of Final Fantasy is natuurlijk al sinds 2016 speelbaar op de PlayStation 4 en pc, maar om te vieren dat het spel nu ook geport is naar de Xbox One en Nintendo Switch, is er de Maxima-update. We zullen verder in de review duidelijk aangeven wat er nieuw is aan deze update, maar we zullen eerst de game zelf bespreken.
World of Final Fantasy is zoals we zeiden een combinatie van Final Fantasy en Pokémon. Broer en zus Lann en Reynn worden op een dag wakker om te zien dat er helemaal niemand in hun wereld is: de tijd staat volledig stil. Een mysterieuze vrouw en een klein, schattig wezentje genaamd Tama leggen hen van alles uit, maar toch is er nog veel onduidelijkheid. Het lijkt erop alsof Lann en Reynn in een vorig bestaan een soort helden waren, Mirage Keepers die ‘Mirages’ (monsters) konden temmen. Helaas herinneren Lann en Reynn zich hier helemaal niets meer van, dus gaan ze samen met de trouwe Tama op avontuur in een andere wereld om beetje bij beetje meer te weten te komen.
En dan begint het allemaal een beetje als een Pokémon-avontuur. Je hebt Tama en gaat gevechten aan in het wild met wezens (Mirages) die je tegenkomt. Echter is er een heel groot verschil: je kiest niet simpelweg een van je gevangen wezens en laat die het uitvechten tegen een andere. Nee, hier komt een vrij uniek systeem bij kijken. Lann en Reynn vechten zelf mee en gebruiken Mirages om zogeheten “stacks” te vormen. Dit houdt in dat je een soort stapels samenstelt in het menu waarmee je vervolgens je gevechten aangaat. Lann en Reynn zijn bijvoorbeeld maatje ‘L’ (van large), dan kan er nog een Mirage van maat ‘M’ (medium) en een van ‘S’ (small) bij. Zo ga je met twee ‘stacks’ een gevecht aan. Je kunt natuurlijk gewoon kiezen voor de wezentjes die je leuk vindt, maar het leuke is juist dat je hierdoor enorm kunt combineren met Mirages om je stacks voor verschillende situaties te optimaliseren.
Met name het voortgangssysteem en de vaardigheden van Mirages is een groot verschil ten opzichte van een spel als Pokémon. Na een gevecht verdienen participerende Mirages ervaringspunten. Gaan ze een volledig niveau omhoog, dan verdienen ze een skillpoint. Met dit skillpoint kunnen ze een vakje op een soort rooster aanvinken. Elk vakje is een upgrade voor je wezen, zoals een nieuwe vaardigheid, of een verbetering van een van zijn/haar statistieken. Dit systeem zorgt ervoor dat je enorm betrokken raakt bij de voortgang van je team en dat je echt uitkijkt naar dingen zoals “Nog een paar niveaus en dan kan ik deze coole nieuwe aanval!”
Ook het vangen van Mirages gaat behoorlijk anders dan in Pokémon. Elke Mirage heeft een andere voorwaarde waar je aan moet voldoen voordat je ze kan vangen. Soms is dit simpelweg ‘verzwak het monster’, maar soms moet je een specifiek voorwerp geven, een effect toepassen of een bepaalde vaardigheid gebruiken. Dit zorgt ervoor dat de voortgang niet altijd zo lineair is en je regelmatig nieuwe Mirages zal kunnen vangen in oude gebieden. Het maakt goed gebruik van het feit dat de wereld relatief open is en je gemakkelijk naar de vorige gebieden kunt reizen om gemiste kansen opnieuw te beleven.
Genoeg vergelijkingen met Pokémon, want World of Final Fantasy is in hart en nieren toch ook wel behoorlijk een echte Final Fantasy-titel. De Mirages waar we het steeds over hebben, komen voor het overgrote deel uit de verschillende Final Fantasy-games. Na jarenlang last gehad te hebben van een monster als de Behemoth, is het heerlijk om deze nu in baby-variant te kunnen temmen om hem vervolgens zelf groot en sterk te maken en voor je eigen doeleinden te gebruiken.
Alhoewel het een origineel verhaal is dat we nog niet eerder kenden dat zich afspeelt in een nieuwe wereld, komen er wel een boel bekenden voor, zoals Yuna uit Final Fantasy X, Sephiroth uit Final Fantasy VII en ga zo maar door. Dit is natuurlijk een feest van herkenning voor oude veteranen, maar maak je vooral geen zorgen als het stijltje van World of Final Fantasy je aanstaat en je de serie helemaal niet kent: je zult helemaal geen belangrijke informatie missen.
World of Final Fantasy Maxima heeft ook een lekker kleurrijk stijltje, wat nog het meest overeenkomt met iets als Kingdom Hearts 3. Het heeft dan ook een veel luchtigere sfeer met vooral veel humor. Het eerste uur is uitzonderlijk traag met lange dialogen vol uitleg, maar dat verandert gelukkig snel genoeg. Alhoewel het verhaal niet zo complex of gelaagd is als die van andere Final Fantasy-games, neemt dat niet weg dat het toch net genoeg mysterie zaait om je door te laten willen spelen om uit te vogelen hoe alles in elkaar steekt en wat de slechteriken allemaal van plan zijn.
De Maxima-update brengt niet bijzonder veel met zich mee. Het heeft vier nieuwe Mirages, een speciale boss battle, een extra mini-game (waarin je kan vissen!) en je kunt Lann en Reynn laten transformeren in ‘Avatars’. Als Avatar kunnen Lann en Reynn zelf een gevecht aan gaan als bijvoorbeeld Noctis (Final Fantasy XV) of Cloud (Final Fantasy VII). Alhoewel dit leuke toevoegingen zijn, is het geen baanbrekende verandering. Mocht je de PlayStation 4- of pc-versie al in je bezit hebben, dan is de prijs van €16,99 dus behoorlijk overdreven, tenzij je echt een grote fan bent en staat de springen van elk klein beetje extra content. Heb je de game nog niet, dan is hij nu op alle platformen beschikbaar en is dit een perfect moment om van dit heerlijke avontuur te genieten.
De game biedt alles bij elkaar opgeteld enorm veel content. Je hebt een flink verhaal, enorm veel Mirages om te verzamelen en te bevechten, eindbaasgevechten, nevenmissies en een boel meer. Als je denkt nu wel te weten wat er allemaal in World of Final Fantasy Maxima zit, dan heb je het goed mis, maar daarvoor mag je lekker zelf op avontuur uit gaan. World of Final Fantasy Maxima brengt het beste van Final Fantasy– en Pokémon-spellen samen. Mix dit met een luchtig doch serieus genoeg verhaal en zeer interessante RPG-systemen en dan heb je een enorm toffe game.
World of Final Fantasy Maxima is voor deze review gespeeld op de Xbox One. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.