preview
World of Warcraft Classic
Conclusie
World of Warcraft is een waar fenomeen en de demo van World of Warcraft Classic was als het weerzien van een goede vriend. Dertien jaar na dato voelt het nog precies zoals we ons herinnerden. De moderne versie van het spel is zodanig veel veranderd dat de Classic-versie echt als een apart avontuur voelt. Hierdoor is alleen de demo al enorm waardevol voor oude veteranen die hun oude ervaringen misten en tegelijkertijd leuk voor nieuwkomers om het begin van deze historische game te ondekken.Het lijkt al een eeuwigheid dat World of Warcraft dé MMORPG is waar iedereen van smult. Wat niet iedereen weet, is dat er niet alleen veel nieuwe content bij is gekomen met alle uitbreidingen, maar zelfs alle oude content veranderd is. Hierdoor is het een van de weinige voorbeelden, waarbij mensen hun geliefde oude spel niet meer kunnen spelen om een nostalgische ervaring eruit te halen. Waar je je geliefde PlayStation 2-game nog kan afspelen zolang je de cd nog hebt, is dit niet het geval voor de oorspronkelijke WoW-ervaring. Daarom vragen oude veteranen al jarenlang om een server die de game precies neerzet zoals hij was in 2005. Niet per se omdat toen alles beter was, maar gewoon om oude tijden te herleven. Eindelijk heeft Blizzard hier gehoor aan gegeven toen ze in 2017 op Blizzcon aankondigden dat er zo’n server zou komen. De afgelopen twee weken hebben we aan de gang kunnen gaan met een kleine demo van World of Warcraft Classic. Is de oude magie er nog steeds, of vluchten we weer snel terug naar het huidige WoW?
Voor wie het niet weet; in het originele World of Warcraft begon je door te kiezen uit negen verschillende klassen: Warrior, Paladin, Druid, Hunter, Rogue, Mage, Priest, Warlock of Shaman. Ook kon je kiezen uit een van de acht verschillende rassen. Denk aan iets als simpelweg de Mens, maar ook de nobele Tauren, de vervloekte Undead of de koppige Dwergen. Als je eenmaal hebt gekozen, ga je met je eigen personage de prachtige, magische wereld van Azeroth verkennen. Ondertussen versla je monsters, voltooi je quests, kan je ‘professions’ leren (zoals het maken van kleding of het verzamelen van ertsen of planten) en heb je een boel interactie met je medespelers, gewoon voor de gezelligheid of om lastige ‘dungeons’ te voltooien met zijn vijven.
Meteen valt weer op hoe anders de klassen bij World of Warcraft Classic in elkaar steken dan dat ze vandaag de dag doen. Ze hebben vooral allemaal meer een eigen identiteit. Hunters moeten weer echt letten op wat hun dierlijke compagnons uitvreten en ze ook het juiste voedsel geven om ze tevreden te houden, Paladins moeten weer besluiten wat voor ‘seal’ (een tijdelijke versterking) ze op elk moment gebruiken voor het beste effect, Mages moeten weer hun afstand houden en ga zo maar door. Dit is iets wat in de huidige generatie WoW wat verloren is gegaan: iedereen heeft wel een manier om weg te komen, een knop om in te drukken waarmee je tien seconden lang meer schade doet, et cetera. Elke klasse in de huidige versie is een beetje een kopie van een ander. Het is verfrissend om in Classic rond te lopen in een wereld waar jij met jouw klasse iets unieks te brengen hebt dat anderen niet hebben.
De oude wereld mag er ook wezen. Monsters waren over het algemeen sterker en worden agressief vanaf een langere afstand. Dat betekent dat je meer moet letten op waar je loopt. Ook kan je in het huidige World of Warcraft zo zonder problemen eindeloos veel monsters of beesten tegelijkertijd aanvallen: je kunt ze toch wel aan. In World of Warcraft Classic begin je al peentjes te zweten als je een tweede monster hoort aankomen voordat je klaar bent met de eerste, precies zoals we ons dat herinnerden van dertien jaar geleden.
Ook is het zo dat je quests weer goed moet lezen om te weten waar je moet wezen. Er verschijnt geen magische pijl die precies aanwijst waar je heen moet gaan en wat je moet doen, maar je moet het verhaaltje van de quest lezen waarin staat ‘Ten Noordoosten van de boerderij van de familie Jansen vind je een schuur waar de dieven zich verschuilen.” Het vereist een stuk meer betrokkenheid van de speler, wat als fantastisch gevolg heeft dat je een daadwerkelijk gevoel van genoegdoening krijgt als je een quest voltooid. Het voltooien van de gemiddelde quest aan het begin van World of Warcraft Classic, geeft meer genoegdoening dan het verslaan van een zogenaamd lastige ‘raid’ in het huidige spel.
Dat is zonder twijfel het grootste verschil tussen World of Warcraft vandaag de dag en de versie van vroeger, de betrokkenheid die het vraagt van de speler en vooral de beloningen die het je daarvoor geeft. Het upgraden van een stuk van je uitrusting voelt echt als een epische gebeurtenis, waar dit bij de moderne variant, door gecompliceerde redenen waarmee we jullie niet zullen vervelen, absoluut niet het geval is.
Het is natuurlijk niet gek als we zeggen dat de demo van World of Warcraft Classic geen verrassingen voor ons had. Het is overigens wel bijzonder prettig om te merken dat de ervaring na al deze jaren er niet minder op is geworden. We kunnen daarom niet wachten op een echte beta of de uiteindelijke release, die ergens in de zomer van 2019 zal plaatsvinden. Je weet rond die tijd wel waar je ons kan vinden (hint: het is niet op een zonnig strand).
De demo van World of Warcraft Classic is door ons gespeeld op pc. De game is alleen beschikbaar op dit platform.