preview
Black Ops 4: Blackout
Conclusie
Treyarch slaat met de Blackout-modus een andere weg in met de Call of Duty-franchise. De keuze is vrij voor de hand liggend, gezien Battle Royale erg populair is. Voor de Black Ops-fans is het even wennen gezien de gameplay welke langzamer is, maar desalniettemin is het een verrassend leuke toevoeging. Er zijn nog wat aandachtspunten maar deze zullen hopelijk in de definitieve versie verbeterd zijn.Vanaf volgende maand kunnen we aan de slag met Call of Duty: Black Ops 4. Treyarch heeft goed naar de trends gekeken in shooterland en heeft de Blackout-modus toegevoegd. Deze modus draait volop mee in de Battle Royale-trend, waarbij games als Fortnite en PlayerUnknown’s Battlegrounds grote voorbeelden zijn.
Op het eerste oog lijkt Blackout een kopie van PUBG, maar dan in een Call of Duty-jasje. Maar al snel wordt duidelijk dat het meer is dan dat. Voor wie niet weet wat de Battle Royale-modus inhoudt, zullen we dit even kort samenvatten. Een grote groep spelers daalt neer op een eiland en is enkel voorzien van kleding. Ze dienen gebouwen af te struinen naar wapens, medicatie en andere gear. Het is van belang om snel tot aan de tanden bewapend te zijn, voordat je wordt gespot door een ander. Ongewapend de strijd aangaan eindigt vrijwel altijd in een nederlaag. Alsof dit nog niet genoeg is wordt het speelveld alsmaar kleiner waardoor spelers worden gedwongen worden zich te verplaatsen naar een centraal punt. Het uiteindelijke doel is om als laatste over te blijven.
De algehele setting van Blackout voelt als Call of Duty: Black Ops aan. De beschikbare wapens, items explosieven en de gameplay zijn zoals we die gewend zijn uit de games van Treyarch. De Black Ops-serie staat vooral bekend om zijn snelle acties, waarbij spelers hutje mutje vliegensvlug op elkaar schieten. Dit is in Blackout minder aanwezig. Hierbij dient eerder de keuze gemaakt te worden of je het vuur wel of niet opent op een vijand die je op flinke afstand ziet lopen. De kans dat je hem meteen raakt is klein en het trekt direct de aandacht van andere spelers die bij je in de buurt zijn. Het gaat overigens niet om hoeveel kills je maakt, maar dat je als laatste overblijft. Tactiek speelt hierbij een grote rol.
Het is overigens ook voor het eerst dat er voertuigen aanwezig zijn in een multiplayer van een Call of Duty-game. Het is wel een bewuste keuze omdat de map groter is dan dat we gewend zijn uit de multiplayer-modi van eerdere titels. Daarnaast moet je binnen een bepaalde tijd in de veilige zone zijn, voordat de blauwe cirkel kleiner wordt. Het is dan wel fijn als je even snel op een quad kan stappen en snel wat meters kan maken. Spelers die bijvoorbeeld PUBG hebben gespeeld, zullen merken dat er in Blackout simpele veranderingen zijn aangebracht die dingen net wat makkelijker maken. Wanneer je bijvoorbeeld een passende scope opraapt dan kan deze direct na het oprapen worden geplaatst, zonder dit eerst via een menu handmatig te moeten doen. Dit scheelt kostbare tijd en je bent daardoor minder lang kwetsbaar omdat je in een menu bezig bent. Al met al zijn er positieve aanpassingen die zorgen voor meer overzicht en minder vertraging tijdens het looten. We zijn in ieder geval benieuwd wat het eindresultaat zal zijn als de game definitief in de winkels ligt.
Call of Duty: Black Ops 4 is vanaf 26 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.