Doorgaan naar artikel
Interview en speelsessie Ace Combat 7
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

Ace Combat 7 lijkt een uitstekende game te gaan worden. Dankzij het gepassioneerde team en de prima indruk die de Gamescom-demo al bij ons achterliet, zijn wij ervan overtuigd dat het helemaal goed komt met deze titel.

Een van de games waar we het meest naar uitkijken is Ace Combat 7. Het vorige deel van de vliegsimulator kwam meer dan tien jaar geleden uit en sindsdien zijn er eigenlijk geen serieuze games op dit gebied geweest. We waren dan ook erg blij dat het spel aanwezig was op Gamescom en we daarnaast ook kennis konden maken met een van de producers, Kazutoki Kono.

Op het moment dat we vroegen naar de releasedatum, bleek dat deze net was uitgesteld naar 18 januari 2019. Het team had deze keuze gemaakt om de kwaliteitsstandaarden die de fans gewend zijn te kunnen waarborgen. Een plausibele reden dus en ook een reden waar we het hartgrondig mee eens kunnen zijn.

Ace Combat 7

Op de vraag of de game geschikt is voor nieuwkomers, begint Kono te lachen: “Het is meer dan tien jaar geleden dat Ace Combat 6 uitkwam, zelfs voor mij voelt dat als heel erg lang geleden. In die zin ben ik ook gewoon een nieuwkomer. Het verhaal zal volledig op zich staan, al zullen er voor de veteranen wel wat referenties in de game zitten.”

Voor het eerst zullen er ook VR-missies in een Ace Combat-game zitten, al zullen deze geen deel uitmaken van het hoofdverhaal. “We willen de spelers als het ware een blik in de toekomst geven.”, aldus Kono, “De missies zijn wel apart gedaan, omdat het anders een compleet ander spel zou worden dat een eind weg zou staan van wat onze fans graag zien. Daarnaast vereist een VR-spel ook andere cinematics als je het hele verhaal vanuit de ogen van de piloot zou willen zien.”

Zonder dat we er echt om hoeven te vragen, gaat Kono enthousiast verder met zijn verhaal: “Soms heb ik het gevoel dat ik met een JRPG bezig ben, in plaats van een vliegsimulator. Al die verschillende personages die allemaal een belangrijk onderdeel vormen voor het verhaal. Daarbij zit er ook nog eens een uitgebreid level-systeem in de game, waardoor de speler telkens nieuwe uitdagingen krijgt. Het is een erg ingewikkeld proces en we voelen veel druk om de fans een kwalitatief perfecte game te geven.”

Wanneer we vragen op welk onderdeel hij het meest trots is, antwoordt hij resoluut: “De lucht! Het klinkt misschien raar, maar met de nieuwe consoles hebben we echt de kracht om een complex luchtruim te realiseren, inclusief luchtstromen, luchtzakken en vocht. Het besturen van je vliegtuig wordt daarmee een stuk realistischer en het ziet er daarnaast nog eens geweldig uit!”

Na onze interviewsessie is het tijd om met Ace Combat 7 aan de slag te gaan. Deze demo leek aardig op degene die we vorig jaar al speelden. Wel viel op dat het er een stuk beter uit zag dan toen. Ook leken de stemmen opnieuw ingesproken en bevatten ze wat meer emotie. De weereffecten die destijds erg sterk aanwezig waren, bleken ook een tandje teruggeschroefd, wat het een betere ervaring voor de spelers maakt. Al met al maakte Ace Combat 7 op ons een prima indruk en met het gedreven team erachter, zijn wij er zeker van dat het met deze game wel goed komt!