Doorgaan naar artikel
Assassin’s Creed Odyssey
Cindy van Gerwen
Cindy van Gerwen
Profiel

Conclusie

Wie zich ooit verdiept heeft in de Griekse mythologie zal de vele interessante referenties terugzien in Assassin's Creed Odyssey. De game belooft tot nu toe veel goeds dankzij vertrouwde, maar brute gevechten en een dynamisch en afwisselend landschap

Het was een aangename verrassing toen vorig jaar de eerste informatie van een nieuw Assassin’s Creed deel uitlekte en kort daarna een aankondiging volgde. In oktober kunnen we de release van Assassin’s Creed Odyssey verwachten, dat ons meeneemt in de spectaculaire tijd van de oude Grieken. Op Gamescom 2018 mochten we er voor de allereerste keer mee aan de slag en wij zijn nu al enthousiast.

Bij de gedachte aan de oude grieken denken we aan mythologie, Spartanen en sprekende architectuur. Een deel hiervan zagen we direct terug in de demo: we starten ergens ver vooruit in de game waar we al een behoorlijk goede uitrusting hebben verzameld en de vijanden sterker zijn. De opdracht is om Bryce te helpen haar verboden liefde Ligia te vinden. Helaas blijkt Ligia getransformeerd te zijn tot Medusa, de vrouw die iedereen met een blik versteent. Alexios heeft de mogelijkheid om zowel melee aan te vallen met zijn zwaarden, als van afstand dankzij de pijl-en-boog. Daarnaast hebben we toegang tot enkele bijzondere vaardigheden wanneer we een speciale balk voldoende hebben opgevuld met standaardaanvallen. Deze vaardigheden bestaan uit het afpakken van een schild of een heel krachtige aanval die een groter gebied beslaat. De gevechten voelen aan zoals we gewend zijn van de serie, maar wel op de brute manier waarop de Grieken dat deden. Soms heb je zelfs de kans dat een huurling meedoet in het gevecht tegen, wat resulteert in een extra sterke vijand. Eenmaal aangekomen bij de bossfight Medusa, komen we erachter hoe een echte uitdaging voelt. Enkel pijlen schieten en met zwaarden zwaaien is niet voldoende, je moet voorruitplannen en anticiperen.

Assassin's Creed Odyssey

Dat brengt ons naar de vijanden die we in Assassin’s Creed Odyssey gaan tegenkomen, want dat is niet allemaal zo zwart-wit. Er woedt een oorlog tussen de grote machten Athene en Sparta, hoewel Alexios een neutrale rol daarin speelt. Dit geeft de keuzevrijheid om voor beide facties te gaan vechten. De map bestaat uit vele eilanden die bezet zijn door een van de twee machten. Door verschillende opdrachten aan te nemen kun je deze macht afzwakken totdat de tegenpool het overneemt. Aangezien we spreken over eilanden, betekent dit dat we een groot deel van de tijd doorbrengen op zee. Dit is misschien iets waar niet iedereen naar uitkeek, maar de demo veegt alle bezwaren weg. Ubisoft heeft de kans aangegrepen om de zee zo dynamisch mogelijk te maken. Zo is er een hele onderwaterwereld met flora, fauna en echte scheepswrakken. Wanneer een afgebrand schip dreigt te zinken, heeft de speler een korte tijd om onderwater te duiken en te zoeken naar schatten voordat het schip definitief in de bodem verdwijnt. Hier hadden we tijdens onze speelsessie helaas nog niet de kans voor, maar wel mochten we genieten van het prachtige uitzicht en de vrolijke dolfijnen die meezwommen.

Op de vraag of we nog steeds te maken hebben met game in de Assassin’s Creed-stijl zoals we gewend zijn, kunnen we volmondig “ja” zeggen. De tijden veranderen en zo ontwikkelt Assassin’s Creed Odyssey zich ook. De focus ligt op een combinatie van grote Griekse steden, afgewisseld met de wilde natuur van de eilanden. We starten in een wat grotere stad en vervolgen onze reis op een van de eilanden waar een kleine nederzetting hun eigen leven leidt. De variatie zit in hoe sommige dorpjes direct agressief zijn bij het betreden, terwijl andere steden vrij zijn om doorheen te lopen. Hoewel we maar een fractie van de omgeving hebben gezien, ziet dit er grafisch prachtig uit. Wie ooit op vakantie is geweest op een van de vele Griekse eilanden, zal de prachtige zee en landschappen direct herkennen.

Assassin's Creed Odyssey