preview
The Dark Pictures Anthology – Man of Medan
Conclusie
Man of Medan is de eerste aflevering in de spirituele opvolger van Until Dawn. Wat we tot nu toe hebben gezien, belooft veel goeds voor horrorfans. We kunnen een cinematische ervaring verwachten waardoor het voelt alsof je in een film wordt meegenomen, waar jouw keuzes het lot bepalen van de personages.Ontwikkelaar Supermassive Games en uitgever Bandai Namco presenteerde met trots tijdens Gamescom The Dark Pictures Anthology, een horrorserie die uit vijf episodische stand-alone games zal bestaan. De delen staan los van elkaar en zullen iedere keer een andere setting met andere personages hebben. Het eerste deel is al aangekondigd en zal Man of Medan heten. Het verhaal zal over vijf duikers gaan die terechtkomen op een wrak uit de tweede wereldoorlog, waar al snel akelige dingen gebeuren. Wij kregen de kans om de allereerste demo te spelen en te praten met Tom Heaton van Supermassive Games.
Wellicht ken je de ontwikkelaar van horroravontuur Until Dawn, waarbij je beslissingen het lot bepalen op gebied van leven en dood. Deze aanpak gaan we meteen terugzien in Man of Medan, want deze game zal ook sterk verhaal gedreven zijn. “We nemen mee wat we hebben geleerd van Until Dawn. The Dark Pictures Anthology zal de filmachtige horrorervaring geven, waarin de spelers keuzes moet maken die impact hebben op de game”, aldus Heaton. De focus ligt daardoor minder sterk op gevechten, maar vooral op progressie van het verhaal en keuzes die erbij horen. “In een klassieke horrorfilm zie je vaak hoe hoofdpersonen onverstandige beslissingen maken zoals opsplitsen of alleen een donkere kelder ingaan. Maar nu zal de speler wellicht die kelder wel in moeten gaan om juist iemand te redden”.
Het resultaat is een game die sterk leunt op de beslissingen van de speler en zich daarop aanpast. De keuzes leiden uiteindelijk naar een van de mogelijke eindes. Het beste scenario is natuurlijk dat iedereen blijft leven, maar daar ligt de uitdaging, vaak zal je de eerste keer met een minder goed einde eindigen. Heaton legt uit dat het plan er ligt om ervoor te zorgen dat men het spel wil opnieuw spelen om zo een beter einde te krijgen. “We merkten bij Until Dawn dat spelers vaak opnieuw wilden starten omdat onderweg toch een of meerdere personages stierven. Dat willen we wederom laten terugkomen in Man of Medan“. Een van de tactieken die Supermassive gebruikt is door de personages zo menselijk mogelijk te maken. Ze zijn complex, hebben goede kwaliteiten, maar vooral ook slechte kwaliteiten. Allemaal hebben ze verschillende relaties met elkaar die door de game kan verbeteren maar ook verslechteren. Ze zijn dynamisch en ontwikkelen door de game, maar geven vooral het herkenbare gevoel van mens zijn.
Hoe weet Supermassive dan ook de perfecte spanning op te bouwen zonder goedkope jumpscares? “De wereld is erg atmosferisch en donker. Zo kom je in situaties terecht waar een fakkel je enige lichtbron is. We bouwen langzaam de spanning op tot het zijn climax bereikt. Dan gebruiken we natuurlijk wel de jumpscares voor het effect” vertelt Heaton. Zoals we ook in de demo zagen dragen de camerahoeken zeker hier hun steentje bij. Hoewel de game in third-person afspeelt, zien we regelmatig de camera vanuit andere hoeken, wat net dat extra filmgevoel geeft. En tegelijkertijd de spanning, want zo zagen we een keer een persoon door de gang lopen terwijl we verderop een griezelige hand zagen verdwijnen. Je weet dat er iets staat te gebeuren maar niet wanneer.
The Dark Pictures Anthology belooft dan ook een waardige opvolger te zijn voor Until Dawn. Man of Medan zal de eerste episode zijn en ongeveer vier uur gameplay bieden. Een releasedatum is nog niet bekend maar het plan is ergens in 2019. Ook is de ontwikkelaar van plan om minstens twee episodes per jaar uit te brengen. Of de episodes een verbindend element met elkaar hebben, beantwoord Heaton met een raadselachtige glimlach. “Misschien zal er een verband tussen de afleveringen liggen, misschien ook niet”.