Doorgaan naar artikel
Fade to Silence en Scarf
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Conclusie

Na onze speelsessie bij THQ Nordic werd duidelijk dat Fade to Silence best interessant is vanwege de verschillende zaken die je leven willen beëindigen. Scarf was veel zachtaardiger op het eerste oog, maar heeft diepgaande morele kwesties. Beide games hebben iets unieks te bieden en wij zijn benieuwd wat het ons uiteindelijk gaat brengen.

Tijdens Gamescom 2018 hebben we bij een bezoek aan THQ Nordic twee games gespeeld: Fade to Silence en Scarf. Twee enorm verschillende games, maar op het eerste oog al allebei erg interessant. We begonnen met de eerstgenoemde titel. Het is alweer even geleden sinds we van Fade to Silence hebben gehoord, maar wij mochten op Gamescom de nieuwste update bekijken van de game.

Fade to Silence is een survival-game in een open wereld. Het is de bedoeling dat jij, een van de laatste overlevenden na een rampzalige natuurramp, het laatste kamp beschermt en bevoorraadt. Niet alleen de natuur probeert jouw leven te beëindigen, er zijn ook een hoop wezens die hetzelfde wensen. Aangezien je op zoek moet naar middelen, is het verstandig om gevechten uit de weg te gaan, tenzij het niet anders kan. Terwijl jij weg bent, kunnen er op het kamp ook allerlei problemen ontstaan, waardoor het loont om het regelmatig te bezoeken. Tijdens de gameplay-demo kregen we ook het verhaal-element te zien, iets wat later pas wordt toegevoegd aan het spel in Early Access.

Scarf

Het andere spel dat wij konden bekijken was Scarf. Dit spel, waarin je een wezentje bestuurt met een sjaal om, vertelt het verhaal zonder woorden. Je moet namelijk de reis maken om verloren en rebelse zielen, die een groots kleed hebben verscheurd, te verzamelen met jouw sjaal. Het deed ons op het eerste oog denken aan een combinatie van Flower en Journey, twee spellen die het concept prachtig hebben neergezet. De eerste levels waren erg zachtaardig, terwijl verder in het spel het duistere thema steeds duidelijker aanwezig was. De ontwikkelaars vertelden ons dat het spel tegen het einde nog donkerder wordt qua invulling, omdat het dan doorschemert dat de sjaal een eigen geest heeft en eigen plannen heeft. Het spel heeft dus diepere morele kwesties die worden verteld zonder woorden. Een uniek spel, maar het heeft nog wel wat werk nodig. Benieuwd zijn wij in ieder geval wel.

Deze speelsessie bij THQ Nordic heeft ons twee verschillende games getoond die beide interessant lijken, maar hier en daar nog wel wat werk nodig hebben. Desalniettemin hebben beide games een goede basis waarop gebouwd kan worden.