Doorgaan naar artikel
Outpost Zero
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Outpost Zero heeft potentie om wat originele aspecten en mechanieken naar het survival-genre te brengen. De omgevingen en vele bugs zijn een tegenvaller, maar de gameplay is nu al best vermakelijk. Door updates zou dit alleen maar beter moeten worden voordat het spel uit Early Access komt.

Er is een genre waar vooral pc-gamers tegenwoordig echt niet meer omheen kunnen: het survival-genre. De bedoeling is dat je met niks start en door materialen te verzamelen een basis bouwt en uitbreidt. Dit kan vaak singleplayer, maar het wordt het leukste op servers met een hoop mensen. Voorbeelden van dit soort games zijn Rust, ARK: Survival Evolved en Conan Exilesdie allemaal nog best een grote populariteit genieten. Niet raar dus dat nog meer ontwikkelaars hier een graantje van mee willen pikken, maar dan moeten ze wel iets origineels bedenken. Symmetric Games komt met Outpost Zero, een spel dat base-builden, multiplayer, management en actie combineert in een sci-fi-universum, volgens hun eigen woorden tenminste.

Wij gingen aan de slag met de Early Access-versie die nu verkrijgbaar is op Steam. Zodra je opstart lijkt het meteen op de survival-klassiekers die we kennen. Je start zonder wapens, met amper tools en er is nog niets gebouwd. Een korte tutorial zorgt ervoor dat je snapt hoe je makkelijke dingen kunt bouwen, hoe je je robot aan moet sturen en hoe stroom opgewekt dient te worden. Daarna word je compleet losgelaten in de wildernis en mag je gaan doen en laten wat je wilt. Het doel is altijd duidelijk in dit soort games: overleven. Maar wat je daar omheen doet, is compleet aan jou. Persoonlijk hadden we graag wat meer secundaire doelen gezien, maar het spel houdt je op andere manieren bezig.

Naarmate je meer bouwt en geavanceerdere objecten plaatst, zal je basis ook in niveau toenemen. Dit zorgt ervoor dat er meer en sterkere monsters jouw gebouwen gaan terroriseren. Het leuke aan Outpost Zero is dat je volledig automatische geschuttorens kunt bouwen die alles beschermen. Commandeer je wat robots om deze te repareren, bij te vullen en van stroom te voorzien, dan is het eigenlijk een zelfonderhoudend verdedigingssysteem. Ondertussen kun jij je dan bezig houden met mijn-faciliteiten opzetten, je andere robots commanderen en jagen op grote wezens. De gameplay is dus eigenlijk dik in orde en kan alleen maar verbeterd en uitgebreid worden voordat het spel officieel zijn release heeft.

outpost zero

Helaas is niet alles tof aan Outpost Zero, maar dat is zelden het geval bij een Early Access. Zo zijn er natuurlijk bugs, een heel groot aantal zelfs: je zakt door de grond, de robots lopen vast of doen niets, sommige apparaten communiceren niet met elkaar en nog een hoop andere kleine problemen zijn te vinden. Ondertussen is er ook al een hoop gefixt, dus we hebben er alle vertrouwen in dat de meeste bugs straks verdwenen zijn. Daarnaast valt de omgeving wat tegen: er is gekozen voor een rood landschap en het is nog het best te vergelijken met de planeet Mars, maar alles ziet er een beetje hetzelfde uit. Af en toe zorgt het hoogteverschil nog voor interessante omgevingen, maar het zal nooit spectaculair mooi worden.

Zeker in multiplayer zul je ook nog een aantal keer doodgaan. Of dat nou is door monsters of andere spelers, je kunt er niet omheen. Gelukkig kom je dan weer tot leven ergens op de planeet en kun je terugwandelen naar je basis. Hierdoor is het vrij vergevingsgezind en raak je niet snel al je voortgang kwijt. Al met al is Outpost Zero een vrij leuke survivalgame die wat unieke aspecten naar het genre brengt. Tegelijkertijd voelt het allemaal nog net iets te magertjes om er heel enthousiast over te worden. De ontwikkelaars brengen wel heel vaak updates uit die naast dingen fixen, ook nieuwe content toevoegen. Wij zijn in ieder geval benieuwd naar de volledige game.