Doorgaan naar artikel
The Council Episode 3
Cindy van Gerwen
Cindy van Gerwen
Profiel

Conclusie

The Council Episode 3 is een spannend vervolg waar historische plots hun hoogtepunt krijgen. Helaas zorgen de nodige slordigheden voor een anti-climax.

Het is inmiddels alweer tijd voor het derde deel van The Council. The Council Episode 3, gedoopt onder de titel ‘Ripples‘, neemt ons verder mee in het verhaal van Louis de Richet. Zoals ons eerder beloofd werd, zal dit deel vol met actie en spanning zitten. Conflicten bereiken hun hoogtepunt, plots zullen zich ontvouwen en een afschuwelijk geheim zal onthult worden. In deze preview kun je lezen of wij er net zo over denken.

Allereerst even kort het geheugen opfrissen; in de vorige twee episodes leerden we Louis kennen, een jongeman die op zoek is naar zijn verdwenen moeder Sarah. Samen zijn ze lid van The Golden Order, een geheime orde die zoekt naar occulte artefacten. In zijn zoektocht belandt Louis in het landhuis van Lord Mortimer, waar hij naar aanwijzingen over de verdwijning zoekt en tegelijkertijd de plaats vervult van Sarah. Dat wordt vooral duidelijk tijdens deze episode, wanneer alle gasten en Mortimer samenkomen voor een belangrijke conferentie. Hoewel de bijeenkomst weinig bijdraagt aan de zoektocht, is het historisch gezien zeker interessant. Zo wil George Washington Amerika zoveel mogelijk uitbreiden en is Napoleon niet bang voor de oorlog die hertog Manuel Godoy wil starten. Meteen is weer duidelijk waarom het verhaal van The Council zo interessant is, ook wanneer je geen voorkennis van geschiedenis hebt.

Ontwikkelaar Big Bad Wolf weet wederom een intrigerend verhaal neer te zetten dat je als het ware opzuigt. Dit wordt afgewisseld met gameplay dat voornamelijk uit puzzels bestaat. Ieder beetje informatie kan helpen in de zoektocht naar wat er is gebeurd met Sarah. Inmiddels is duidelijk dat ze voor het laatst in het landhuis is geweest en iets ontdekt heeft wat niemand mag weten. Helaas zijn het allemaal kleine stukjes informatie verspreidt over de kamers en andere personages. Het wordt ook steeds lastiger om ervoor te zorgen dat gesprekken de gewenste uitkomst hebben. Net zoals in de vorige delen hebben de gasten aspecten waar ze gevoelig voor kunnen zijn, bijvoorbeeld manipulatie of overtuigingskracht. Woordkeuzes moeten dus zorgvuldig gedaan worden. Tussendoor doe je gelukkig voldoende ervaringspunten op om vaardigheden te ontwikkelen zodat deze minder actiepunten kosten. Echter loopt het niet helemaal gelijk, met als gevolg dat bepaalde dialoogopties al snel te duur zijn. Dit maakt het lastig om echt te genieten van het verhaal, omdat je erg voorzichtig in keuzes moet zijn.

Desondanks zijn de dialogen nog vaak het makkelijkste onderdeel, de puzzels zelf zijn meestal of erg uitdagend of juist veel te makkelijk. Wel snijdt de game interessante onderwerpen aan en wordt geschiedenis nauw betrokken, waardoor je zelfs nog wat bijleert. Daarnaast is het prachtige landhuis aangenaam om te zien tijdens het oplossen van de raadsels. Je krijgt veel informatie over politiek, wetenschap en het geloof. Wat wel jammer is, is dat in sommige situaties erg onduidelijk is wat er precies wordt verwacht. Zo moet er een puzzel opgelost worden waar mythologische figuren bij betrokken zijn, maar is er geen aanwijzing of hint waardoor het meer trial-and-error wordt. Daarnaast zijn er nog de nodige slordigheden zichtbaar in de game. Regelmatig klopt de ondertiteling niet met wat er gezegd wordt en zo nu en dan praat een personage zonder dat de mond beweegt. Daarnaast wordt tijdens een van de missies een lijk gevonden zonder dat daarop nog teruggekomen wordt. Doordat er geen enkele interactie is, is het erg onduidelijk of dit de bedoeling is. De aanwezigheid van al deze foutjes zijn toch wel een gemiste kans.

The Council episode 3