preview
LEGO DC Super-Villains
Conclusie
LEGO DC Super-Villains lijkt een bijzonder prettig tempo te hebben. Het maken en uitgebreid aanpassen van je eigen personage, dat vervolgens onderdeel wordt van het verhaal, is vooral erg leuk en zorgt ervoor dat het vrijspelen van nieuwe content nog meer een beloning wordt.Nadat je wekenlang alleen maar hele serieuze games hebt gespeeld, of na gewoon een lange dag, is er soms niets prettiger dan het spelen van een lekker luchtig spel. Een spel dat niet te lastig is, een gezonde portie humor bevat en zich ook nog eens afspeelt in een bekend universum. Het perfecte voorbeeld hiervan is de LEGO-reeks. Na The Incredibles is het nu aan LEGO DC Super-Villains. Wij hebben de eerste twee levels uitgebreid mogen spelen.
Het eerste dat je zal doen, en wat ook verreweg het meest vernieuwende is aan deze titel, is het maken van je eigen personage als onderdeel van het verhaal. Uiteraard kun je kiezen uit verschillende stukken voor het uiterlijk: denk aan tientallen haarstijlen, hoofddeksels, lichamen, brillen en meer, wat je ook nog allemaal in een boel verschillende kleuren kan verven. Maar ook kun je daadwerkelijk de manier van spelen voor je eigen poppetje bepalen. Zo kan je wapens, vaardigheden en passieve eigenschappen kiezen om jouw poppetje te maken zoals jij precies wilt. Dit gaat verdomd ver in detail; in het eerste level krijg je namelijk de beschikking over een laserstraal, waarbij je de kleur en textuur kunt bepalen en zelfs of je deze met één of twee handen afschiet, of uit je ogen of borstkas.
Het zorgt er allemaal voor dat je bijzonder betrokken raakt bij je personage en niet kan wachten tot je verder in het spel raakt, omdat al snel duidelijk wordt dat je stapsgewijs nieuwe aanpassingsmogelijkheden vrij zal spelen. Ook is natuurlijk een superschurkenspel de uitgelezen kans om je eigen personage in het verhaal te stoppen, omdat het uitnodigt om lekker gek te doen; beter dan wanneer een superheld die de wereld redt, rond zou rennen in zijn onderbroek.
Qua gameplay is het door ons gespeelde stuk precies zoals je gewend bent van de vele LEGO-games die al bestaan. Je hebt een verhaaltje, met vooral veel humor, en vecht je een weg door levels door op vrij simpele wijze vijandige poppetjes uit te schakelen. Dan zijn er nog wat puzzel-elementen ter afwisseling, die vaak vooral bestaan uit het combineren van de vaardigheden van meerdere personages om verder te komen. De eerste twee levels hadden een bijzonder aangenaam tempo en waren precies wat je zou verwachten (en willen) van een game als deze.
Dit aangename tempo, gecombineerd met de ruime hoeveelheid keuzes bij het maken van je eigen personage, zorgt ervoor dat we niet anders kunnen dan enthousiast afwachten tot de release in oktober van dit jaar.