review
New Gundam Breaker
Conclusie
New Gundam Breaker voert geen enkel van zijn aspecten ook maar enigszins degelijk uit. Hierdoor is het spel voor niemand, ook niet voor fans van Gundam, de moeite waard.Al sinds 1979 is Gundam een ding. Tientallen jaren al kijken mensen televisieseries of lezen ze manga over deze gigantische robotpakken. Veel mensen doen ook aan het in elkaar zetten van gecompliceerde bouwsets. Wat nou als we deze elementen samenvoegen tot een gamereeks? Dat is wat de mensen achter Gundam Breaker dachten. Nu komt voor het eerst een titel in die serie naar het Westen in de vorm van New Gundam Breaker.
New Gundam Breaker heeft besloten het verhaal te brengen in de vorm van een Visual Novel, dat wil zeggen dat tussen missies door verhaalelementen worden verteld door personages in de vorm van 2D-personages met tekst eronder geschreven. Hier is op zich niets mis mee als het goed is gedaan, maar dat is helaas niet het geval. Zelfs voor mensen die niet bekend zijn met anime, is het een opvolging van de ene cliché na de andere zonder dat er enige vorm van diepgang in komt. Dat is niet erg als het wel voor de nodige spanning of humor zorgt, maar ook dat blijft uit.
Als je dan eindelijk aan een missie mag beginnen, valt iets eigenlijk al meteen op: de gameplay is enorm ‘hack and slash’, maar de ontwikkelaars lijken dat principe niet omarmd te hebben. Dit heeft tot gevolg dat de makers maar wat willekeurige elementen bij elkaar gegooid lijken te hebben en het een beetje in een lege middenweg valt waar helemaal niets leuks aan is: de gevechten zijn absoluut niet strategisch en het rondhakken en schieten voelt ook niet maar een klein beetje zo bevredigend als bij Dynasty Warriors, een reeks die de kunst achter het ‘hack and slash’-element wel volledig omarmd heeft.
Oké, wellicht dat dit de studio achter New Gundam Breaker allemaal vergeven kan worden als het bouwen van je eigen Gunpla (een plastic model van een Gundam) wel enorm bevredigend is. Dat is het niet. Alhoewel je zeer veel opties hebt om uit te kiezen, blijft het een spel en heeft elk onderdeel zijn eigen statistieken en vaardigheden. Hierdoor kies je niet de onderdelen die bij elkaar passen om een mooi uiterlijk te creëren, maar wordt je toch aangemoedigd om altijd voor de sterkste onderdelen te kiezen, die vaak helemaal niet goed bij elkaar matchen. Dus je kiest ofwel voor je favoriete look, met een zeer slecht geoptimaliseerde robot tot gevolg, of je kiest voor de sterkst mogelijke combinatie, maar het ziet eruit als een slecht geknutseld werkje van een kleuter.
Tel daar nog bij op dat het spel enorm weinig variatie heeft en regelmatig geteisterd wordt door technische mankementen en je hebt een product dat simpelweg niemands moeite waard is. Als je een Visual Novel als verhaal wilt, koop dan lekker een Visual Novel op Steam. Als je wilt hack and slashen als een malle, koop dan lekker een Warriors-game. Als je uren wilt steken in het bouwen van je eigen Gunpla, koop dan lekker een daadwerkelijke bouwset en ga helemaal los. New Gundam Breaker probeert al deze elementen bij elkaar te stoppen, maar voert er niet één naar behoren uit.