preview
The Council Episode 2
Conclusie
The Council Episode 2 zorgt voor een spannende versnelling in het verhaal. Hoewel de gameplay heerlijk is, wordt dit soms nog wel verstoord door framerate-issues.Een paar maanden geleden konden we aan de slag met de eerste episode van narrative RPG-game The Council. Nu is het eindelijk zover voor The Council Episode 2 en gaan we verder in het avontuur. Aflevering twee heet heel toepasselijk ‘Where is my mother’ en je gaat verder in de schoenen van Louis de Richet in zijn zoektocht naar zijn verdwenen moeder Sarah. In de vorige aflevering maakten we kort kennis met bekende personages zoals Napoleon en George Washington, die net zoals Louis uitgenodigd zijn voor een receptie. De zoektocht verloopt niet bepaald gemakkelijk als al snel blijkt dat meerdere gasten een eigen agenda hebben en er zelfs iemand vermoord wordt. Ergens lijkt alles terug te leiden naar het verdwijnen van Louis’ moeder, maar wie kun je vertrouwen en wie niet?
Dit plot legt een spannende basis en trekt je direct mee in een detective-achtige avontuur. The Council is goed vergelijkbaar met Telltale-games en Life is Strange: een groot deel van de tijd ben je bezig met conversaties om zo clues te ontdekken. In de conversaties zijn er verschillende keuzes die tot andere uitkomsten kunnen leiden. Daarnaast hebben sommige beslissingen een stevige impact op het verhaal van de game. Het is dus belangrijk om goed na te denken over de keuzes die je als speler maakt. Het leuke van deze type games is dat ze vaak een hoge herspeelwaarde hebben, omdat je nieuwsgierig bent naar wat er was gebeurd als je net die andere optie had gekozen.
De vele conversaties klinken misschien niet even aanlokkelijk voor diegene die vooral actie zoekt, maar ontwikkelaar Big Bad Wolf heeft toch haar best gedaan om het leuk te houden en dat is goed terug te zien in de (historisch) interessante personages. Ieder persoon heeft zijn eigen sterke en zwakke punten, dus het is belangrijk om deze te gebruiken wanneer je informatie wil ontfutselen. Voor sommige gesprekken krijg je zelfs maar één kans om het goede antwoord te geven, voordat diegene wegloopt. Dat houdt het spel wederom interessant genoeg om opnieuw te spelen. En zelfs wanneer een conversatie niet loopt zoals je wilt, hoeft dit niet per definitie slecht te zijn voor het verhaal. Het leidt simpelweg tot een iets andere uitkomst. Wat nog extra dimensie aan The Council geeft, is de vaardigheidsboom die je gedurende de game uitbreidt. Deze zit vol met verschillende vaardigheden om gesprekken te kunnen ombuigen naar eigen wens en extra dialoogopties vrij te spelen. Ook hier heeft de keuze van de speler invloed, want kies je voor manipulatie, wat handig is in moeilijke gesprekken, of juist voor behendigheid, om zo sneller geheimen te vinden in het landhuis?
Er zijn eigenlijk weinig opmerkingen aan de gameplay om te noemen. De conversaties worden afgewisseld door puzzels die soms nog best uitdagend kunnen zijn. Het is mogelijk om je vaardigheden te gebruiken voor meer informatie, maar deze zijn schaars en moeten slim gebruikt worden. Daarnaast is het landhuis waarin de game zich afspeelt een werkelijk plaatje. Jammer genoeg zijn er merkbare prestatieproblemen, wat de mooie graphics teniet doet. Regelmatig lijkt de game te lijden onder merkbare ‘framerate drops’ en soms is zelfs ’tearing’ te zien. Hopelijk kan dit dan ook snel opgelost worden met een patch, want afgezien van deze technische mankementen is er weinig aan te merken op de game zelf.