Doorgaan naar artikel
Spyro: Het verhaal tot nu toe – Hoe het allemaal begon
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur
Profiel

Activision heeft pasgeleden de Spyro Reignited Trilogy aangekondigd voor PlayStation 4 en Xbox One, maar niet iedereen is bekend met de paarse vuurspuwende vriend. Niet zo heel gek natuurlijk, want de laatste Spyro-game komt alweer uit 2008. Voor iedereen die niet bekend is met Spyro of gewoon geïnteresseerd is in dit draakje, hebben wij een overzicht gemaakt van al zijn games.

In totaal zijn er dertien spellen verschenen met Spyro in de hoofdrol. We beginnen dit overzicht met de eerste drie titels. Deze zijn vanaf september ook te spelen op deze generatie consoles dankzij de Spyro Reignited Trilogy. De eerste drie Spyro-spellen zijn 3D-platformers geïnspireerd door titels als Mario 64 en Crash Bandicoot.

Spyro the Dragon (1998)

Platform: PlayStation
Ontwikkelaar: Insomniac Games
Uitgever: Sony Computer Entertainment

De ontwikkeling van Spyro the Dragon begon vlak na de release van Disruptor en Crash Bandicoot. FPS Disruptor was financieel geen groot succes, maar werd over het algemeen redelijk ontvangen. Dit inspireerde het team van Insomniac om te beginnen aan een nieuwe titel. Mark Cerny adviseerde hen om een spel te maken dat aantrekkelijk zou zijn voor het grote publiek. Het idee voor een draak kwam echter niet van hem, maar van Craig Stitt. Spyro was geboren!

Het verhaal begint met vijf drakenfamilies die vredig leven in vijf totaal verschillende werelden. Helaas wordt die rust verstoord door de gnorc (half gnoom, half ork) Gnasty. Hij heeft een hekel aan draken en alles wat daarmee te maken heeft. Door zijn slechte gedrag wordt hij verbannen naar de draken-vuilnisbelt en slaat daar aan het experimenteren met toverdrankjes. Op een dag heeft hij er een gemaakt die in een klap alle draken in kristal weet te veranderen. Echter is er één draakje dat niet gevoelig is voor de drank van Gnasty: Spyro.

Spyro 2: Ripto’s Rage! (1999)

Platform: PlayStation
Ontwikkelaar: Insomniac Games
Uitgever: Sony Computer Entertainment

Spyro 2: Ripto’s Rage! ging tijdens de ontwikkeling door het leven als Spyro the Dragon 2, maar kreeg uiteindelijk dus een andere naam. De stem van Spyro wordt in dit deel gedaan door Tom Kenny, die daarmee Carlos Alazraqui uit het eerste deel vervangt. Ook deze tweede Spyro-game werd met hoge cijfers beloond door de pers.

Spyro en de libelle Sparx balen ervan dat het de hele tijd regent. Daarom besluiten ze op vakantie te gaan naar Dragon Shores. Ze besluiten te reizen via een portaal, maar komen terecht in een rijk genaamd Avalar. Daar worden ze bijgepraat door Elora the Faun, Hunter the Cheetah en de Professor. Zij hebben per ongeluk de tovenaar Ripto en zijn hulpjes Crush and Gulp naar hun land gehaald. Ripto wil Avalar veroveren, maar Spyro gaat daar een stokje voor steken.

Spyro: Year of the Dragon (2000)

Platform: PlayStation
Ontwikkelaar: Insomniac Games
Uitgever: Sony Computer Entertainment

Spyro: Year of the Dragon is het derde deel in de franchise en tevens het laatste deel dat ontwikkeld werd door Insomniac Games. Zij gingen daarna verder met Ratchet & Clank voor de PlayStation 2. Gek genoeg is deze game nooit uitgebracht in Japan, in tegenstelling tot de vorige twee delen. Nieuwe personages en minigames werden geïntroduceerd in de wereld van Spyro.

Het verhaal begint met Spyro en zijn soortgenoten die het “jaar van de draak” vieren. Dit evenement vindt eens in de twaalf jaar plaats wanneer nieuwe drakeneieren naar het rijk worden gebracht. Tijdens het feesten, besluit de tovenares Bianca de eieren te stelen met hulp van de Rhynocs. Daarna verstopt ze de drakeneieren in verschillende werelden. Het is aan Spyro en Sparx om ze allemaal terug te halen.

Dit was het begin van de inmiddels geliefde Spyro-reeks. Volgende week bespreken we de overgang van Sony naar Nintendo en de Game Boy Advance-titels die daarbij hoorden.