preview
Darwin Project

Conclusie
Darwin Project is een unieke multiplayer-game die veel competitieve spelers zal aanspreken. Echter zijn de wapens beperkt en blijkt het in de praktijk nog best pittig.Darwin Project is misschien wel dé nieuwe, kleinere variatie op het grote aanbod van Battle Royale-games. Ontwikkelaar Scavengers Studio slaat een andere kant op door snelle gameplay te combineren met tactiek. Een stevig verhaal lijkt niet aanwezig te zijn in Darwin Project, maar een korte zoektocht laat weten dat het erg dicht bij het The Hunger Games-concept komt. Ter voorbereiding van een nieuwe ijstijd is een project opgericht wat half experimenteel en half live-entertainment is. Spelers moeten in groepen van tien vechten tot de dood in een post-apocalyptisch landschap waar het ook nog eens ijskoud is. Dat is op het eerste gezicht niet bepaald een verhaal met een goede basis, maar gelukkig maakt dat ook niet zoveel uit. Veel spelers zullen het vergelijken met een Battle Royale-game, maar dan op veel kleinere schaal.
Het Battle Royale-aspect komt voort uit het idee dat spelers in een arena worden neergezet en elkaar mogen uitschakelen op elke mogelijke manier. Uniek is dat de arena een verraderlijk sneeuwlandschap is, waardoor deelnemers langzaam tot de dood bevriezen. De oplossing hiertegen is het maken van een vuur om op te warmen. Echter verraadt dit de locatie waardoor anderen weer op je afkomen. Dat zorgt ervoor dat een tactische aanpak van levensbelang is. Verder is het mogelijk om hout en leer te verzamelen, wat nodig is voor vuur en warme kleren. Elektronica is te vinden in verstopte kisten en geeft extra variaties op wapens en vallen die te maken zijn. Het gaat dus niet alleen om het zo snel mogelijk uitschakelen van elkaar, maar ook om overleving en een goede strategie.

In Darwin Project is het wapenarsenaal van de speler beperkt tot een pijl-en-boog en een handbijl. Omgaan met de boog is dus erg belangrijk, maar makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral het richten is pittig aangezien in beweging blijven belangrijk is tijdens de confrontaties. Gelukkig zijn er variaties beschikbaar die verschillende speelstijlen mogelijk maken. Zo zijn er ook sneeuwballen te maken die andere spelers koud maken, waardoor ze sneller dreigen te bevriezen. Door het gebrek van andere type wapens is wel weer goed merkbaar dat verschillende speelstijlen niet echt toe te passen zijn
Iets wat Darwin Project bijzonder maakt zijn de verschillende rollen die aan te nemen zijn. Spelers kunnen namelijk kiezen om deelnemer, spectator of director of director te zijn. De director kan het spel beïnvloeden door middel van voor- en nadelen. Hij kan ervoor kiezen om bepaalde gebieden te verbieden, een raket af te vuren of een manhunt op een speler te starten. Het laatste betekent dat het doden van die speler extra bonussen geeft. Deze keuze maakt de director niet alleen, de spectators hebben hier namelijk ook een stem in. Dit geeft de game een dynamische draai doordat zwakkere spelers toch ineens extra beloningen kunnen krijgen. Tegelijkertijd is het een systeem wat niet iedereen zal bevallen, zeker niet wanneer je met veel nadelen te maken krijgt. Toch hebben de ontwikkelaars goed nagedacht door op het einde ook een waarderingssysteem te te voegen voor de deelnemers.

Hoewel Darwin Project nog in early access zit, is de game al zeker veelbelovend. Veel spelers neigen het te vergelijken met grote Battle Royale-namen als Fortnite en PlayerUnknown’s Battlegrounds en toch is het een genre apart. De actie in combinatie met overlevingselementen spreekt zeker aan, maar makkelijk is de game niet. Zeker het gebrek van andere type wapens zorgt ervoor dat verschillende speelstijlen niet echt toe te passen zijn. Het directorsysteem zorgt er wel weer voor dat de game zich uniek weet te maken.