preview
God of War
Conclusie
God of War wordt anders op een goede manier. De serie wordt volwassen, net als zijn volgers. Liefhebbers van de testosteron-explosie uit de vorige delen zullen moeten wennen, maar het zal een juweel van een game worden.Wij werden uitgenodigd om naar de preview van de nieuwe God of War te gaan in Amsterdam op 7 maart. In het café Weesper kregen wij de kans om het spel vanaf het begin te spelen. Na een korte speech van design director Derek Daniels over de omzetting van Griekse naar Noorse mythologie, mochten we een plek uitzoeken en beginnen. Drie en een half uur en een lunch later was het ons duidelijk: God of War is terug.
Na een emotionele introductie beginnen we met een gevecht met wat monsters. De gevechten werken soepel en hebben meer diepgang dan bij de andere delen. Er wordt gesproken over het upgraden van vaardigheden, de uitrusting en het gebruik van magische stenen. Hierbij wordt al snel duidelijk dat God of War niet puur draait om de gevechten en epische manieren om vijanden te doden. Het lijkt erop dat dit deel zich focust op het onderliggende verhaal wat versterkt wordt met intense gevechten. Denk aan een combinatie van de oude God of War-delen met het verhaal van bijvoorbeeld The Last of Us en RPG-elementen.
Voor liefhebbers van de goede oude testosteron-explosie uit de vorige delen is dat even slikken. Dit is namelijk niet zoals we gewend zijn van Kratos. Tegelijkertijd maakt dat ook niet heel veel uit want, net als wijzelf, is Kratos ouder en volwassener geworden. Waar hij normaal uit woede en frustratie iemand de nek om zou draaien, zien we nu dat hij zich inhoudt, koste wat het kost. Alleen bij directe bedreiging zal hij zijn vuisten laten spreken. Als vader probeert hij zijn zoon Atreus van alles bij te leren om zijn overleving boven alles te zetten. Van simpelweg boogschieten tot complete levenslessen en hoe om te gaan met moorden, Atreus leert een hoop van zijn vader. Hierdoor heeft het karakter van Kratos meerdere lagen gekregen en veel meer diepgang.
Gelukkig blijkt tijdens de gewone gameplay dat Kratos nog steeds een bonk woede is die alles wat hem in de weg staat uitschakelt. Ook zien we nog steeds brute executies zoals we gewend zijn waarbij Kratos met zijn blote handen een ondode uit elkaar scheurt. Tijdens gevechten kan Kratos afwisselen tussen zijn bijl of blote vuisten. Waar de bijl meer schade doet, zorgen zijn vuisten sneller voor de mogelijkheid tot een executie. De gevechten zijn afwisselend makkelijk en uitdagend en de monsters variëren van ondoden tot grote vuurreuzen. In het begin wordt zelfs duidelijk dat Kratos niet zomaar iedereen uit elkaar kan trekken.
Door dit alles voelt God of War volwassener aan. De brute gevechten zijn nu ondersteund door een diepgaander systeem met vaardigheidsboom, verschillende uitrusting en magische toevoegingen. Tussen de gevechten door leren we het verhaal kennen in prachtige beelden. De enige kritische noot die men kan geven, is dat Kratos geen brutale en agressieve god meer is. Gelukkig wordt dit argument in de gevechten vrijwel direct weggewuifd. Al met al zal God of War een waar festijn worden om je vingers bij af te likken en wij kunnen niet wachten.