Doorgaan naar artikel
Sonic Forces
Aloys van Outersterp
Aloys van Outersterp
Voormalig hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Sonic Forces heeft een aantal leuke elementen, zoals de eindbaasgevechten en het maken van een eigen personage. Dit heeft helaas weinig betekenis, aangezien de gameplay erg saai is en fundamentele problemen kent.

Ooit maakten Mario en Sonic de dienst uit in het gaminglandschap. Eerstgenoemde heeft nog veel succes, zoals we met het recente Super Mario Odyssey weer zagen, maar Sonic is tegenwoordig meer een zwart schaap. Dit jaar waren er twee kansen om deze situatie te verbeteren: eerder was het de beurt aan Sonic Mania en nu kunnen we aan de slag met Sonic Forces. die eerste werd goed ontvangen, maar helaas kunnen we over de nieuwe game niet zo positief zijn.

De kwaadaardige Dr. Eggman haalt een aantal van Sonics oude vijanden terug: Shadow the Hedgehog, Metal Sonic, Chaos, Zavok, samen met een mysterieuze nieuwkomer genaamd Infinite. Deze vreemde vogel blijkt bijzonder sterk te zijn. Sonic wordt verslagen en Eggman neemt de wereld over. Maar de hoop is nog niet verloren, want na het verdwijnen van Sonic is namelijk een groep rebellen opgestaan. Met de hulp van jouw zelfgemaakte personage gaan zij op zoek naar de blauwe egel om de wereld te redden.

Sonic Forces launchtrailer, Sonic Forces gameplay, Sonic Forces Tag Team

Zoals je waarschijnlijk al weet draait het in de Sonic-games om snelheid. Forces is op dit gebied niet anders, maar maakt het behouden van je tempo wel een stuk makkelijker. Je drukt af en toe op een spring- of aanvalknop en soms spring je opzij tijdens het glijden op een railing. Gameplaytechnisch stelt het allemaal niet veel voor. De uitdaging komt vooral in de vorm van onhandig ontworpen levels, die vaak zorgen voor een ‘met vallen en opstaan’-aanpak. Dit komt ook door de combinatie tussen 2D en 3D. Het lijkt een leuke functie, maar de wisselende camerastandpunten tijdens levels pakken niet echt goed uit. Het perspectief had beter per level gelijk kunnen blijven, vooral omdat ze maar erg kort zijn. In twee tot drie minuten heb je een wereld alweer voltooid.

De eindbaasgevechten draaien vaak om een ander principe dan snelheid en lijken meer levels uit een doorsnee platformer. Vreemd genoeg zijn dit juist de leukste delen, aangezien ze inzicht en creativiteit vereisen. Ook het maken van een eigen personage is leuk, door de vele geboden opties. Helaas heeft de invulling weinig betekenis als het raamwerk niet in orde is. Sonic Forces heeft een fundamenteel probleem dat niet met een snelle update verholpen kan worden. Hierdoor geeft het aanvankelijke uitspelen niet heel veel voldoening: je zult vooral jezelf moeten uitdagen om recordtijden te willen verbeteren, alleen zo maak je de ervaring nog enigszins enerverend.