review
Sine Mora EX Switch-versie
Conclusie
Sine Mora EX is op de Nintendo Switch identiek aan de eerder verschenen versies. De enige meerwaarde is dat de co-op-modus nu met enkele Joy-Cons kan worden gespeeld. Helaas maakt dit geen dusdanig sterke indruk dat het onze score omhoog weet te krikken.Sine Mora is alweer een aantal jaren oud en was tot voor dit jaar niet op de huidige generatie consoles te spelen. De opgepoetste EX-variant bracht daar verandering in, toen het in augustus verscheen voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Onze review van die versie lees je hier. Inmiddels is er ook een Sine Mora EX Switch-versie op de markt. De nieuwste console van Nintendo is uitermate geschikt voor samenspelen en laat dit spel nu een heuze co-op-modus bevatten. Deze review vormt een aanvulling op onze eerdere en zal zich vooral op deze spelvorm richten.
Verder is deze nieuwe Sine Mora EX haast identiek aan zijn naamgenoten. Uiteraard is het nog steeds dezelfde shoot-‘em-up met een zijdelings perspectief, zoals deze tegenwoordig amper nog worden gemaakt. Het spel zit boordevol actie en geregeld komen er behoorlijk chaotische situaties voor. De Nintendo Switch kan deze veeleisende vertoningen moeiteloos aan; de framerate blijft altijd vloeiend stabiel, zowel in handheld-modus als op de tv.
Al meer dan eens hebben wij de Nintendo Switch beschreven als een uitermate geslaagde ‘couch co-op’-machine. De manier waarop veel games slim gebruik maken van de Joy-Cons, door slechts één per speler te vereisen, geeft veel mogelijkheden voor leuke multiplayer-avonturen. In de Sine Mora EX Switch-versie is dit niet anders; het is met slechts twee Joy-Con mogelijk om de gehele campagne met een vriend te spelen. Het gaat hier wel om een asymmetrische opstelling, aangezien het volgens de makers niet in het verhaal past om twee ruimteschepen te hebben. Het is jammer dat dit de mogelijkheden wat beperkt, vooral omdat het verhaal al niet zo sterk is
In plaats van een groot schip krijgt de tweede speler een kleine drone met specifieke kwaliteiten. Deze ‘assistent’ kan, in tegenstelling tot zijn grote broer, in alle richtingen schieten. Hier staat tegenover dat de drone een wat ongemakkelijke besturing heeft. Deze moet zichzelf kantelen om een richting te kiezen, terwijl het ruimteschip gewoon via de richtingstoetsen een kant op kan worden gestuurd. Voor een tweede speler, die het spel vaak minder goed kent, is het jammer dat dit niet toegankelijker is. Al met al maakt het de co-op-modus tot een leuke toevoeging, maar niet een die het niveau echt omhoogkrikt.