Doorgaan naar artikel
Metroid Samus Returns
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Conclusie

Metroid Samus Returns zal de volledige vertelling zijn van het minst bekende verhaal uit de serie. De manier waarop Nintendo dat heeft aangepakt is uitermate goed en het zal voor menig speler dan ook zeker een prachtige reis worden door SR388.

Wij mochten de Metroid Samus Returns demo spelen op Gamescom bij de stand van Nintendo. Eerder deze week kwam ook een samenvatting-trailer online met alle informatie over het spel.

De demo plaatste ons direct bij het begin van de game. Na enige uitleg mochten we Samus door de gangenstelsels van SR388 begeleiden, daarbij werd ons de besturing uitgelegd door middel van kleine stukjes die je forceren specifieke knoppen te gebruiken. De besturing voelt strak, omdat Samus heel nauwkeurig te bewegen is. Het ontdekken van de planeet voelt dan ook natuurlijk aan. Zeker in het begin gebeurt dit met een rustig tempo om te kunnen wennen aan alle indrukken.

Samus beschikt over een aantal vaardigheden die stuk voor stuk uitgelegd worden aan de speler. Zo kregen we de Morph Ball, raketten en uiteindelijk ook een Aeion-vaardigheid. Deze werden in het systeem van Samus geplaatst wat liet zien dat Metroid Samus Returns nog een heleboel andere vaardigheden in petto heeft. Ook kan er in 360 graden geschoten worden en beschikt Samus over een Melee Counter. Met deze counter kan zij aanvallende vijanden afketsen om zo zelf schade aan te richten. Het spel dringt erop aan dat deze counter zeer belangrijk is en dat wordt duidelijk tijdens het spelen van de demo. Hoe vaker we dit succesvol deden, hoe gunstiger onze levenskracht.

Gedurende de demo kwamen we langs allerlei prachtige omgevingen die zeker imponeren. Het is duidelijk dat Nintendo het oude Gameboy-spel niet slechts een poetsbeurt heeft gegeven, ze hebben het verhaal volledig opnieuw uitgewerkt om een zo compleet mogelijke ervaring te bieden binnen de verhaallijn. Deze aandacht is goed terug te zien in het detail in de levels. Helaas weet de 3DS toch altijd iets teleur te stellen aan de grafische kant met dit soort spellen. Zo zijn bepaalde animaties niet even vlekkeloos. Gelukkig draait het bij Metroid-games vooral om de algehele ervaring in plaats van fraaie graphics.

Metroid Samus Returns moet op 15 september uitkomen voor Nintendo 3DS. Er is ook een speciale Legacy Edition beschikbaar, net als een unieke Samus Nintendo 3DSXL.