Doorgaan naar artikel
FIFA 18
Aloys van Outersterp
Aloys van Outersterp
Voormalig hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

FIFA 18 bevat geen wereldschokkende wijzigingen, maar de vele kleine verbeteringen lijken dit het beste deel tot nu toe te maken.

Elk jaar weet de FIFA-serie zich weer met grote marketingtermen te presenteren. Dit jaar bleef het wat stil en leek de focus meer op nieuwe content te liggen, zoals de terugkeer van The Journey en de (voor PlayStation 4) nieuwe FUT Icons. Inmiddels is ook duidelijk waarom; FIFA 18 moet het niet hebben van grootse gameplaywijzigingen op een paar vlakken, maar subtiele verbeteringen over bijna het gehele spel.

De grootste aanpassing zien we terug in de manier waarop spelers worden bestuurd. Dribbels voelen wat beter aan en het is makkelijker om met de bal aan de voet door de kleine ruimte te bewegen. Hier staat tegenover dat ook het tacklen iets soepeler lijkt te gaan. In voorgaande delen leek het vaak alsof je even de controle over je speler verloor na het verliezen van de bal, maar ditmaal is het mogelijk om direct de tegenaaval in te zetten. Het gevolg hiervan is dat de duels vooral op het middenveld dynamischer en leuker zijn; het lijkt meer op hoe voetbal daadwerkelijk wordt gespeeld.

Een andere handige toevoeging is de mogelijkheid om snel spelers te wisselen. Tijdens dode-spel-momenten zal in de onderhoek van het scherm een aanwijzing verschijnen om een klein menu tevoorschijn te halen. Hiermee kan direct een voorgestelde wissel worden uitgevoerd, waarbij de wedstrijd dus niet verlaten hoeft te worden. Tijdens onze speelsessie kregen we de indruk dat deze wissels vooral op basis van fitheid en ontvangen kaarten worden voorgesteld; de meeste vermoeide of bestrafte speler werd een wissel aangeraden. Tactische ingrepen worden niet aan de speler voorgekauwd en dat is maar goed ook.

FIFA 19, FIFA 18 story, FIFA 18 Gamescom

Andere verbeteringen schuilen vooral in de presentatie. Zo zien de spelersgezichten er net iets beter uit en zijn er een aantal nieuwe toevoegingen gemaakt. Coverster Cristiano Ronaldo heeft ditmaal zijn eigen bewegingen ingescand en dit verschil is, hoewel subtiel, zeker merkbaar. Dit is ook buiten het veld te merken. Zo zijn de stadions nu nog beter aangekleed, waardoor ze meer sfeer uitstralen. Langzaam maar zeker kruipt de FIFA-serie steeds dichter tegen de realiteit aan.

Ook is het dit jaar mogelijk om de FIFA 18-ervaring onderweg te beleven. De titel komt namelijk ook uit voor de Nintendo Switch. Deze uitvoering zal grotendeels lijken op de overige versies, maar beschikt ook over de mogelijkheid om met één Joy-Con te spelen. Hoewel deze niet over alle knoppen van een traditionele controller beschikt, leek dit de ervaring niet heel erg te verstoren. Natuurlijk biedt het de speler iets minder opties, maar er zijn nog meer dan genoeg functies om je onderweg te kunnen vermaken.

Dat er verder geen grote wijzigingen lijken te zijn gemaakt is wel wat jammer. Natuurlijk keert The Journey terug met een nieuwe verhaallijn, maar de traditionele carrière-modus is al geruime tijd aan een update toe. Laten we hopen dat we deze volgend jaar mogen verwachten, dit jaar lijkt er in ieder geval weinig reden tot klagen te zijn; Vooralsnog is FIFA 18 veelbelovend.