Doorgaan naar artikel
Classic Mini SNES top 30: Donkey Kong Country en Killer Instinct
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur
Profiel

Vorig jaar verraste Nintendo ons met de Classic Mini NES, een kleine versie van de originele NES (Nintendo Entertainment System) uit 1985. De Classic Mini NES heeft 30 ingebouwde spellen en bevat een hoop klassiekers zoals: Super Mario Bros. 3, Metroid en Zelda. De NES was zonder twijfel een geweldige console, maar zijn opvolger was pas echt super. In 1990 kwam Nintendo met de SNES (Super Nintendo Entertainment System) en de bijbehorende slogan: Now you’re playing with super power. Hoe mooi zou het zijn als Nintendo in 2017 met een Classic Mini SNES zou komen? En veel belangrijker natuurlijk: welke 30 games zou de Classic Mini SNES moeten krijgen?

Sinds vorige week zijn wij over de helft van onze top 30 en komen we langzaam in de buurt van het bovenste gedeelte van deze lijst. Deze week twee verschillende spellen, maar beide bekende titels van ontwikkelaar Rare.

14.

Donkey Kong Country

Donkey Kong Country title screenDonkey Kong Country gameplay

Ontwikkelaar: Rare
Uitgever: Nintendo

Donkey Kong Country staat vooral bekend om de prachtige graphics. Rare heeft bij het ontwikkelen van dit spel gebruik gemaakt van Advanced Computer Modelling. Bij deze techniek werden 3D-animaties omgezet naar graphics die geschikt waren voor de SNES. Het resultaat was voor die tijd ongekend en zelfs nu ziet het er nog prachtig uit. Ook de gameplay en soundtrack zijn van hoge kwaliteit, waardoor Donkey Kong Country nog steeds leuk is om te spelen.

In het spel is de bananenvoorraad van Donkey Kong gestolen door de Kremlings, de onderdanen van King K. Rool. Samen met zijn maatje Diddy gaat Donkey op zoek naar de bananen en probeert hij te ontdekken wiens opdracht het was om deze te stelen. Hiervoor reizen zij door verschillende gebieden die verspreid liggen over heel Donkey Kong Island.

13.

Killer Instinct

Killer Instinct title screenKiller Instinct gameplay

Ontwikkelaar: Rare
Uitgever: Nintendo

Ook bij Killer Instinct werd gebruik gemaakt van dezelfde soort techniek als bij Donkey Kong Country. Het spel werd ontwikkeld met behulp van Silicon Graphics-computers en 3D-software van Alias. Deze game bevat zelfs bewegende achtergronden, vrij uniek voor die tijd, en complex-geanimeerde personages. Door de gebruikte techniek zag Killer Instinct er veel beter uit dan spellen die gebruik maakten van realtime driedimensionale rendering.

Killer Instinct bevat tien verschillende personages: Black Orchid, Cinder, Fulgore, Glacius, Jago, Riptor, Sabrewulf, Spinal, T.J. Combo, Thunder en Eyedol. Elk personage heeft zijn eigen verhaal en specialiteiten. Deze game maakt gebruik van een driekrachten-systeem (snel, gemiddeld, krachtig) net zoals bijvoorbeeld Street Fighter II. Wat Killer Instinct zo uniek maakt is het gestructureerde en complexe combosysteem. In veel andere vechtspellen bestaan combo’s simpelweg uit een aantal standaardaanvallen die na elkaar worden uitgevoerd, maar in Killer Instinct zorgt een combo ervoor dat een nieuw stel regels in werking wordt gezet.

Door alle nieuwe vechtspellen die de laatste jaren zijn uitgekomen ziet Killer Instinct er wel wat gedateerd uit, maar het blijft een van de beste uit zijn genre voor de SNES.