nieuws
Review: F1 2016
Conclusie
Het toevoegen van de career mode voegt weer wat meer aan de serie toe en maakt het duidelijk dat het in het vorige deel ontbrak. F1 2016 is voor elke raceliefhebber, ook wanneer geen doorgewinterde gamers zijn. Doordat alles naar eigen wens is in te stellen wat moeilijkheid betreft kan het van vrij eenvoudig tot extreem moeilijk worden ingesteld. Hierdoor kan nog wel enkele uren racen voordat je elke race als nummer één eindigt.De jaarlijkse editie van de Formule 1 ligt weer in de winkel dat steeds populairder lijkt te worden sinds onze eigen Max Verstappen de ene prestatie na de andere neerzet. Probeer het nu zelf ook in F1 2016.
Al vanaf F1 2010 is Codemasters de ontwikkelstudio in de serie. Sinds het vorige deel wordt de game enkel ontwikkeld voor de PC, Xbox One en PlayStation 4, dit geld ook voor F1 2016. De afgelopen delen zijn niet altijd even positief beoordeeld en was het telkens net niet.
Wanneer je door het menu bladert van F1 2016 valt op dat Codemasters een groot onderdeel heeft toegevoegd. Bij de vorige versie was deze echter niet aanwezig, maar vanaf nu kan je weer deel uitmaken van een ‘Career Mode’. Hierin kruipt de speler in de huid van een beginnende coureur aan het begin van zijn carrière. Van hieruit dienen keuzes gemaakt te worden. Onder andere voor welk team je gaat racen, maar minstens net zo belangrijk zijn de keuzes die je maakt tijdens je races. Kies je voor zachte banden, met veel of juist weinig grip en ga zo maar door. De keuzes die gemaakt kunnen worden zijn enorm uitgebreid. Dit is prachtig voor de doorgewinterde F1-fanaat, maar wellicht iets te veel van het goede voor een liefhebber die weleens een lap racet. De Career Mode is overigens ook een leuk begin om bekent te raken met de besturing. Het begint allemaal vrij eenvoudig, maar zal gaandeweg flink pittig worden waardoor je echt zult moeten werken voor een podiumplaats.
Bij elk aankomend raceweekend zijn er enkele zaken die je afwerkt. Zo zijn er drie oefensessies, een kwalificatie en tot slot de race zelf. Het is overigens mogelijk om zelf te bepalen hoe lang dit allemaal duurt. Wil je het volledig aantal rondes rijden dan kan dit oplopen tot maar liefst zeventig rondes. Wanneer je hier wat minder tijd aan wilt besteden dan kan dit worden aangepast naar bijvoorbeeld vijf rondes.
Tijdens de oefensessies ga je voornamelijk aan de slag met ‘Tire Management’. Hierin wordt je banden kennis getest en of je de juiste keuzes maakt in de juiste situatie. Daarnaast is er de ‘Track Acclimatization’ waarin je de baan leert kennen voordat je aan de slag gaat in de echte race. Dit doe je door poortjes te rijden om zo de perfecte rijbaan te leren. Dit dient uiteraard wel te gebeuren op de juiste snelheid omdat je dit ook in de race zult moeten doen Denk je dat je klaar bent voor het echte werk dan kan je deelnemen aan de ‘Qualifying Race’. Hierin merk je al gauw of er klaar voor bent en of je de juiste keuzes hebt gemaakt. Wanneer je alles doorloopt ontvang je punten, de zogenaamde Resource Points. Deze punten kunnen worden gebruikt om je racewagen te verbeteren zoals een zuiniger brandstofverbruik.
Naast de Career Mode zijn er nog verschillende andere modi waarin je volledig los kunt gaan. Denk hierbij aan de ‘Championship Mode’, ‘Single Race’, ‘Time Trial, en ‘Online’. Dit zijn geen baanbrekende modi en de meeste zullen de racers bekend voorkomen. Toch bieden deze modi genoeg content om naast de Career Mode nog flink wat uren te steken om de felbegeerde eerste plaats binnen te halen. Vooral wanneer je het jezelf wat moeilijker gaat maken. Dit is eenvoudig te doen door alle hulp deels of volledig uit te schakelen. Hierdoor zal je niet meer worden geassisteerd bij het remmen en wordt je volledig aan je eigen ervaring over gelaten. Dit is voor de doorgewinterde racers natuurlijk fijn zodat ze niet alle races bovenaan eindigen met twee vingers in hun neus.
Niet alleen het uitschakelen van assistentie, maar ook de keuzes die je maakt voor en tijdens de race hebben veel invloed op je prestatie. Kies je ervoor om tegen het advies van je teambaas een ronde langer door te rijden dan kan het zomaar zijn dat je halverwege een klapband oploopt. Hiermee verlies je kostbare tijd waardoor een podiumplaats zomaar ineens erg ver weg lijkt.
Het is nu niet noodzakelijk om direct de race af te kappen of te herstarten omdat je toch niet meer kunt winnen. Er zijn tijdens de race ook op andere manieren punten te verdienen om toch een betere coureur te worden. Denk hierbij aan het gedoseerd remmen en de perfecte bocht maken. Dit zijn leuke toevoegingen die ervoor zorgen dat je niet bij elke fout opnieuw zult moeten beginnen om nog enige kans te maken. Wanneer je op een hoog niveau speelt spreekt voor zich dat ook de kleinere foutjes toch een grote impact kunnen hebben.
Op grafisch gebied heeft Codemasters hun best gedaan, maar is F1 2016 niet altijd een grafisch genot. De gebruikte personages zoals teambazen en coureurs zien er niet bijzonder goed uit en lijken meer op plastic poppen. Tijdens de races ziet het er allemaal wat beter uit. Vooral wanneer je in de stromende regen over de baan scheurt ziet het er allemaal erg spannend uit. Vooral als je de knipperende achterlichten van je voorligger ineens wel heel dichtbij ziet komen. De game draait overigens wel redelijk constant op zestig frames per seconden.