Doorgaan naar artikel
Preview: Battleborn
Max van der Heijden
Max van der Heijden
Profiel

In een tot game room omgebouwde vergaderruimte staan tien monitoren. Twee rijen van vijf met de ruggen naar elkaar toe. Het hoofdmenu van Battleborn is zichtbaar op de schermen. De wanden van de vergaderzaal zijn behangen met netten zoals je ze zou zien op militaire basissen. Twee grote banieren van Battleborn, één achter elke rij monitoren maken het plaatje compleet.

Nadat de genodigden plaats hebben genomen achter een vrije monitor en voorzien zijn van koffie, Red Bull, cola of bier, neemt de aanwezige vertegenwoordiger van 2K games het woord. De aanwezigen lijken maar half te luisteren naar de woorden van de PR-man. Een jongen naast me bekijkt al de beschikbare personages.

Het praatje is voorbij, we mogen beginnen. In twee teams van vijf spelen we afzonderlijk een verhaalmissie. Deze verhaalmissies bestaan in feite uit een serie gevechten waarbij je een bepaald voorwerp moet verdedigen tegen een serie aanvallen van de vijand. Zodra dat gelukt is loop je met je team naar het volgende voorwerp dat je moet verdedigen, onderweg ook nog vechtend tegen wat vijanden.

Preview: Battleborn

Battleborn is een first person shooter, maar niet zoals je misschien gewend bent. Het is niet snel zoals Call of Duty, je vijanden gaan ook niet zo snel dood. Er zijn geen meerdere wapens en ook van granaten is geen sprake.
In plaats daarvan heb je abilities. Ieder personage heeft er twee, en een ultimate, die pas op level vijf ontgrendeld wordt en je krachtigste ability is.

Daarmee heeft Battleborn wel wat weg van een MOBA. Die kenmerken zie je vooral terug in de multiplayer modus Incursion. Een modus waarbij je je twee basissen moet verdedigen tegen de vijand. De modus speel je vijf tegen vijf, waarbij je wordt geholpen door je minions. Kleine relatief zwakke eenheden, die een andere dimensie geven aan het gevecht.

Preview: Battleborn

Deze minions marcheren eindeloos het gevecht in, totdat de timer na 30 minuten is afgelopen of wanneer de twee basissen van een team zijn verslagen. Na het einde van een gevecht of verhaalmissie kun je voorwerpen bekijken die je team heeft verdiend.

Met deze voorwerpen kun je je personages tijdelijke verbeteringen geven in de gevechten. Deze voorwerpen activeer je één per keer en ze blijven actief totdat je dood gaat. Voordelen kunnen zijn: abilities zijn na het gebruiken sneller beschikbaar of je hebt meer health. Soms komen die voordelen met nadelen, die op een vergelijkbare manier werken.

Preview: Battleborn

Battleborn heeft een groot aantal unieke personages waar je als speler uit kan kiezen. En die keuze is belangrijk, want een goede teambalans is belangrijk. En dus zijn er personages beter in het beschermen van teamgenoten, andere zijn weer beter in het doden van de vijand.

Battleborn lijkt in alle opzichten een hele leuke game te worden, de vraag is of het ook 65 euro leuk wordt. Want dat is nu mijn grootste vraagteken. In hoeverre kan Battleborn de prijs evenaren. Zeker aangezien deze zomer Paragon uitkomt, die gratis is en ook Smite al beschikbaar is op de consoles.

De hoop is dat Battleborn zich voldoende kan differentiëren van deze games en concurrenten zoals Overwatch. Als ze dat kunnen is het fantastisch nieuws, want meer unieke games is altijd leuk.