nieuws
Sfeerverslag: Where The Wild Things Are 2016
Afgelopen weekend was alweer de vierde editie van het festival Where The Wild Things Are 2016 op bungalowpark de Eemhof. In plaats van een weekend verkleumen in een tent zit je op WTWTA heerlijk in je eigen bungalow. Als kers op de taart krijg je er ook nog een spel Rummikub bij, knusser kan het gewoon niet. Daar ligt wel meteen de valkuil van het festival. Het publiek is niet het echte festivalvolk. Bij de concerten moeten de artiesten hard werken om maar een beetje sfeer te brengen. Alleen de gevestigde namen zoals De Staat en de Jeugd van Tegenwoordig weten vanaf het begin tot het einde het publiek los te laten gaan.
Overdag vermaakt men zich in het zwembad Aqua Mundo. Een kleine groep mensen bezoekt nog een een 3voor12 sessie of een concert in de Desperados. Het is eigenlijk wachten totdat de twee grotere podia, de Willem Ruis tent en de Action Factory, weer hun deuren openen voor het publiek. Het festival komt daarom pas laat op gang en het publiek komt koud binnen, dat blijf je het hele festival merken. Zo vroeg Fresku meerdere malen waar die Wild Things nou zijn, waarop hij amper respons kreeg vanuit het publiek. Hoe hard de Eindhovense rapper ook probeerde hij kreeg het publiek maar niet mee. De enige die op de openingsdag het publiek los liet gaan waren de mannen van de Australische psychedelische band King Gizzard & the Lizard Wizard.
De zaterdag was wel de dag met de beste optredens. Zo had je de soulvolle geluiden van Whitney in de Desperados, betoverde My Baby de Willem Ruis en brak De Jeugd van Tegenwoordig diezelfde tent af met een show vol met hun beste hits. De heren van Gallowstreet, die als vervanging waren opgetrommeld voor Fat White Family, gaven een geweldige show in de Action Factory.
Op de zondag bewees De Staat zich als headliner. De show was voorzien van visuals, publieksparticipatie en natuurlijk de cirkel van Witch Doctor. Wat opviel was dat ze geen een nummer speelde van hun eerste album. De tegenvaller van de dag was Indian Askin. De band had op de zaterdagavond teveel gezopen. Met een kater het podium op was voor hun te zwaar. De show was zwak, terwijl de band vooraf nog getipt werd door 3voor12 als een must see. De avond werd afgesloten door Hunee & Young Marco in de Action Factory. Tegelijkertijd liet het dj duo Diep in de Groef de temperaturen tot tropische hoogtes stijgen in de Desperados.
Het festival komt pas echt los in de nacht. In de drie bungalows waar het nachtprogramma zich afspeelt gaat het wel aan. In bungalow 101 organiseren de heren van de Afterpartees een ode aan de Jungle Cowboys. En met succes want de optredens in de woonkamer zijn de beste van het festival. Kei hard rocken tussen de zweterige mannen in een te kleine kamer voor de hoeveelheid mensen voelt heerlijk underground aan.
Maar niets is minder waar want buiten staat er een enorme rij om bij dit feestje mee naar binnen te mogen. Twintig meter verder op staat er een even lange rij voor de bungalow van het modeplatform FreshCotton. Als sardientjes in een blik gaan hier de mensen los op de dj en zijn mc. Ondertussen liggen er een aantal mensen in de slaapkamer, die voor het festival is omgebouwd tot ballenbak. Omdat iedereen katje lam is dankzij de flessen mee gesmokkelde drank wordt alles van de muur getrokken. Van een föhne in de slaapkamer tot een leger aan kookgerei uit de keukenkastjes.
Via de achterdeur klimt iedereen heen en weer over een balustrade om zo in de bungalow van Where The Worst Things Are te komen. Want wie via de voordeur naar buiten gaat moet weer aansluiten in de rij. Opnieuw binnenkomen is zeker de eerste dag haast onmogelijk. Omdat veel mensen omliepen en via de achterdeur naar binnen gingen zitten er veel meer mensen dan een maximale 18 mensen in elke bungalow. Dat zorgt ervoor dat er op dag 2 bewaking staat om de omlopers tegen te houden. Toch zitten de bungalows weer hartstikke vol. Stuk voor stuk zijn alle drie de bungalows op zijn eigen manier te gek en zijn dit de feesten waarvoor ik naar WTWTA zou komen.
Het fotoverslag kan je hier vinden.