nieuws
Voorspelling Oscars 2016: Jeffrey
Aankomende zondag is het zover: de 88e editie van de Academy Awards vinden dan plaats in Hollywood, Los Angeles. De grootste namen uit de filmindustrie zullen zich verzamelen in het Dolby Theater en getuigen zijn van een avond vol met winnaars. Als voorbeschouwing op deze Oscaruitreiking gaan wij bij NWTV voorspellen wie de winnaars zullen zijn in de belangrijkste categorieën. Aan mij de twijfelachtige eer om de eerste voorspelling Oscars 2016 te doen.
Beste Film
The Big Short
De kanshebbers voor beste film liggen dit jaar erg dicht bij elkaar. Hoewel de wedkantoren Spotlight en The Big Short als grote favorieten zien, wil ik het alom geprezen The Revenant zeker niet uitsluiten voor deze categorie. De film heeft, overigens zeer verdiend, maar liefst twaalf nominaties gekregen en het geheel is een onvergetelijke ervaring. Echter: juist vanwege deze twaalf Oscarnominaties, verwacht ik dat de prijs voor beste film gaat naar The Big Short en deze gun ik hen ook van harte. Aangezien het hier om een recent maatschappelijk onderwerp gaat (de wereldwijde financiële crisis tussen 2007 en 2012), de film overladen is met grote Hollywood-acteurs en de stijl van de regisseur ontzettend origineel is, krijgt The Big Short waarschijnlijk de voorkeur van “The Academy”.
Beste Mannelijke Hoofdrol
Leonardo DiCaprio (The Revenant)
Al jaren wordt Leonardo DiCaprio geconfronteerd met het feit dat hij nog geen enkele Oscar op zijn naam heeft staan. Dit terwijl hij al vele iconische rollen op zijn CV heeft mogen toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan zijn rollen in Titanic, Inception, Shutter Island en The Wolf of Wall Street. Telkens greep hij op het moment suprême net naast het felbegeerde gouden beeldje. Dit jaar mag hij dan toch eindelijk het beeldje ophalen, want de winst kan hem niet meer ontgaan. Leo speelde in The Revenant ijzersterk en leverde misschien wel zijn beste (in ieder geval zijn lelijkste) acteerprestatie tot nu toe af. Ook de wedkantoren zijn het eens over zijn klinkende overwinning: de kans dat Leo de Oscar voor beste mannelijke hoofdrol wint is volgens hen maar liefst 92%!
Beste Mannelijke Bijrol
Sylvester Stallone (Creed)
Wie Sylvester Stallone zegt, zegt Rocky of Rambo. Dat is al jaren zo en zo zal Stallone ook altijd herinnerd worden. In waarschijnlijk zijn laatste vertolking van Rocky Balboa zet Stallone in Creed een puike en memorabele prestatie neer. Fragiel, kwetsbaar, meelijwekkend: nog nooit heb je Stallone in die hoedanigheid mogen aanschouwen. Als er nog een moment moet zijn dat Stallone een Oscar mag ontvangen, dan is dit de uitgelezen kans.
Beste Vrouwelijke Hoofdrol
Brie Larson (Room)
Brie Larson speelt in Room een ijzersterke rol als bezorgde moeder. Zij is tevens een van de redenen dat deze film zo ontzettend hoog gewaardeerd wordt. Haar ogen spreken boekdelen: je kunt de traumatische gebeurtenissen die zij heeft moeten doorstaan voordat ze in het piepkleine “Room” komt van haar gezicht aflezen. Er moet een wonder gebeuren als Brie Larson niet als winnaar uit de bus komt in deze categorie.
Beste Vrouwelijke Bijrol
Alicia Vikander (The Danish Girl)
Alicia Vikander heeft een ontzettend goed jaar gehad in 2015 met geweldige rollen in zowel Ex Machina als The Danish Girl. Hoewel ik haar persoonlijk zou hadden genomineerd voor haar rol in die eerste film, is haar prestatie in The Danish Girl ook indrukwekkend. Vikanders personage heeft moeite met het onderscheiden en het accepteren van de verschillende persoonlijkheden van haar man, gespeeld door Eddie Redmayne. Zo vindt ze het aan de ene kant wel leuk dat haar man als vrouw verkleed gaat, maar wanneer hij hier in doorslaat, is ze bang dat zij verlaten wordt door haar man. Dit innerlijke conflict acteert Vikander erg goed uit.
Beste Regie
Alejandro González Iñárritu (The Revenant)
Alejandro heeft ons de afgelopen twee jaar bewezen dat hij tot de absolute top van de regisseursgilde behoort. Birdman was qua regie al een technisch hoogstandje en het eindresultaat van The Revenant is, zeker gezien de erbarmelijke omstandigheden waar de hele crew mee te maken had, minstens even goed. Ondanks dat er vrij weinig dialoog in de film zit, weet Alejandro met beeld en geluid een ontzettend goed verhaal te vertellen. Ik kan me niet voorstellen dat hij niet voor de tweede maal op rij dit beeldje mee naar huis mag nemen.
Beste Cinematografie
Emmanuel Lubezki (The Revenant)
De status van topcinematograaf Emmanuel Lubezki begint onderhand mythische kenmerken aan te nemen. Lubezki won namelijk de afgelopen twee jaar ook al de Oscar voor beste cinematografie: in 2014 voor Gravity en in 2015 voor Birdman. Kenmerkend aan de stijl van zowel regisseur Alejandro González Iñarritú als Emmanuel Lubezki is de ongelooflijke lengte van de shots. Hierin was Birdman natuurlijk het summum, maar ook in The Revenant maakt de openingsscène gebruik van een minutenlang shot. Dit is ten eerste ontzettend knap (alles moet perfect geregisseerd zijn) en het ziet er erg mooi uit. Lubezki zal flinke concurrentie krijgen van John Seale (Mad Max: Fury Road), maar drie keer achter elkaar winnen klinkt natuurlijk erg lekker.
Beste Muziek
John Williams (Star Wars Episode VII: The Force Awakens)
Hoewel ik verwacht dat levende legende Ennio Morricone naar huis gaat met het beeldje van beste muziek, hoopt mijn Star Wars–hart dat die andere levende legende, John Williams, als verrassing uit de bus komt. De magie van de Star Wars-films uit de jaren ’70 en ’80 is volledig terug en de soundtrack is een cruciaal element hierin. De muziek van Morricone bij The Hateful Eight is goed, maar minder memorabel dan zijn vorige soundtracks van The Good, The Bad and The Ugly of Once Upon a Time in the West. Dit terwijl de nostalgie en de kwaliteit van de soundtrack van Williams af druipt.
Beste Montage
The Big Short
De eigenzinnige stijl van regisseur Adam McKay is de voornaamste reden dat The Big Short de winnaar zal zijn in deze categorie. Het plotselinge overschakelen naar de bloedmooie (naakte) Margot Robbie in een badkuip die even snel de essentie van de financiële crisis uitlegt en het razendsnelle tempo van de film zijn slechts enkele voorbeelden van de werkelijk briljante montage. Ook bij de wedkantoren staat The Big Short bovenaan het lijstje.
Beste Visuele Effecten
Mad Max: Fury Road
Waar Mad Max: Fury Road tekort schoot bij het verhaal en het scenario, heeft regisseur George Miller dit gecompenseerd met een prachtig vormgegeven wereld. De visuele effecten blazen je omver en de krankzinnige situaties die uit de koker van Miller komen, maken het geheel helemaal af. Nog nooit is een post-apocalyptische wereld zo mooi geweest. Daarnaast zien de slechteriken er angstaanjagend uit en zijn de passen voertuigen perfect in het plaatje. De rest heeft helaas geen schijn van kans.
Beste Originele Scenario
Spotlight
Persoonlijk ben ik geen enorme fan van Spotlight: de film is wat langdradig en heeft een iets te langzaam tempo. Zelfs de fantastische cast van onder andere Michael Keaton, Mark Ruffalo en Rachel McAdams kunnen de film niet naar een hoger enthousiasme-niveau brengen. Het verhaal daarentegen is ijzersterk en over het onderwerp, seksueel misbruik in de katholieke kerk, worden nog steeds hevige discussies gevoerd in de maatschappij. Hier houdt “The Academy” wel van: films met maatschappelijk betrokken onderwerpen. De kans dat Spotlight de Oscar voor beste originele scenario wint, is daarom erg groot.
Beste Bewerkte Scenario
The Martian
Komedies worden, hoe goed ze ook kunnen zijn, vaak gezien als het ondergeschoven kindje bij prijsuitreikingen. Ik vind het daarom een goede ontwikkeling dat hier een aparte categorie voor is gemaakt bij de “Golden Globes”. Helaas is dit bij de Oscars nog niet zo. Desondanks zou ik het ontzettend leuk vinden als The Martian, een combinatie van een komedie en science fiction-film en tevens een van de meest humoristische films van 2015, de Oscar voor beste bewerkte scenario mee naar huis mag nemen. Het verhaal is wellicht wat ongeloofwaardig, maar de humor, het geweldige acteerwerk van Matt Damon en de kwaliteiten van regisseur Ridley Scott maken The Martian een geweldige film die minimaal één prijs verdient.