Doorgaan naar artikel
All You Need is Me
Christa Hiddinga
Christa Hiddinga
Profiel

Conclusie

Een pakkend, meeslepend en oprecht verhaal. De documentaire geeft een bijzonder kijkje in het leven van drie After Nature-kunstenaars uit de jaren ‘90. Het verhaal is aanvankelijk niet goed te volgen, maar later weet regisseur Wim van der Aar met zijn bijzondere filmstijl de kijker helemaal te pakken.

All You Need is Me, een biografie van de jonge kunstenaar Aad Donker uit de jaren ‘90. Samen met zijn twee broers, Gijs en Justus was Aad in de jaren ‘90 een schilderende beroemdheid. Ze waren onderdeel van de kunstenaarsstroming After Nature (1987-1995), een groep jonge en non-conformistische kunstenaars waar ook mensen Peter Klashorst en Jurriaan van Hall onderdeel van waren.

Het succes van de drie broers vindt vooral plaats in New York. Daar ontmoet Aad de rijke Amy. Aad en Amy worden smoorverliefd op elkaar. Dankzij haar leiden de broers een luxe leven, iets wat ze niet gewend zijn. Als Gijs en Justus later weer naar Nederland vertrekken, blijft Aad achter bij zijn grote liefde. Als Aad en Amy een paar jaar later uit elkaar gaan, valt Aad in een gat. Hij verliest grip op de werkelijkheid en pleegt op 31-jarige leeftijd zelfmoord.

all_you_need_is_me_10000253_st_7_s-high

Wim van der Aar weet het verhaal van Aad op bijzondere wijze vast te leggen. De video’s die de broers Donker zelf in de jaren ‘90 maakten vormen de rode draad van het verhaal. Op deze manier krijg je als kijker een echt beeld van het leven van Aad. De vrolijke beelden zijn een contrast met de beelden die voor deze documentaire geschoten zijn. We zien interviews met de twee broers, Gijs en Justus en ook met Amy. De beelden zijn somber en donker. Ook zie je de geinterviewden nooit spreken. Je hoort de stem, maar ziet het gezicht van de persoon met een stille mond. Dit vergroot het sombere effect.

Bij Amy, de grote liefde van Aad, is dit effect het groots. Zij is in de straten van New York gefilmd, maar dan tijdens de schemering. Hierdoor valt er een schaduw op haar gezicht. Het is donker en grauwel. Het is niet meer hetzelfde zonder Aad.

De film lijkt een soort tweedeling te hebben. De broers van Aad en Amy vertellen het verhaal, terwijl we kijken naar beelden van vroeger. Alles is goed en mooi. De jongens hebben veel succes. Het gevoel veranderd zodra Aad en Amy uit elkaar gaan. De sfeer van de film verandert; langzaam zien we hoe Aad tot waanzin wordt gedreven.