Doorgaan naar artikel
Far Cry Primal
Max van der Heijden
Max van der Heijden
Profiel

Na het spelen van ruwweg het eerste uur van Far Cry Primal, is één ding duidelijk geworden: het voelt, ondanks de nieuwe tijdsperiode en het verwijderen van de vuurwapens, nog steeds aan als een Far Cry-game. En dat was geen zekerheid.

De overeenkomsten tussen Primal en de vorige delen vallen direct op en het is dankzij deze overeenkomsten dat Far Cry Primal vertrouwd aanvoelt. Vanaf het moment dat je de controller oppakt zal de ervaren Far Cry speler zich vertrouwd voelen met de besturing.

De overeenkomsten bevinden zich, naast de besturing, niet in de basisgameplay deze keer, daar heeft Ubisoft goede stappen gezet. De overeenkomsten bevinden zich aan de randen van het spel, in dingen als de animaties voor het villen van dieren die al heel lang onveranderd zijn en de manier waarop je planten plukt. Maar de gelijkenis die het meest pijn doet is het nagenoeg onveranderde craftingsysteem.

Wie had gehoopt dat door het spel te laten afspelen in de prehistorie, Ubisoft een rigoureuzer en diepgaander craftingsysteem zou toevoegen, die zal teleurgesteld zijn. Een craftingsysteem zoals dat de laatste jaren steeds populairder werd in overlevingsgames als Minecraft, Day Z en Rust is helaas afwezig in Far Cry Primal. Terwijl het spel, dankzij de nieuwe tijdsperiode, zich er bij uitstek voor leent. De voorwerpen die je maakt, zoals een zak voor je planten en pelzen en een zak voor je pijlen, zijn nog veelal hetzelfde. Zelfs de manier waarop je ze maakt is bijna onveranderd. Het enige verschil is dat wapens en munitie niet meer te koop zijn en alles zelf gemaakt zal moeten worden.

Primal is in de basis de meest vernieuwende Far Cry game sinds deel drie en de gedurfde keuzes van Ubisoft aangaande de tijdsperiode en het verwijderen van de vuurwapens zijn duidelijk een stap vooruit. Met name het verwijderen van de vuurwapens is gezien de geschiedenis van de serie een bijzondere zet.

Vuurwapens vervullen al vanaf het eerste deel een belangrijke rol in de Far Cry-spellen. Het zijn deze vuurwapens, en dan met name hun veelzijdigheid, die je als speler de optie geven om een situatie op meerdere manieren te benaderen. En dat is in de basis toch de grootste aantrekkingskracht van de Far Cry-formule: de vele opties die je als speler hebt om een situatie aan te pakken. Door het gebrek aan vuurwapens lijkt er ook een gebrek aan opties te zijn, maar dat is lastig oordelen, na maar een uur spelen.

Het gebrek aan vuurwapens heeft nog een ander effect, je voelt je namelijk kwetsbaarder. Je hebt immers niet meer je vertrouwde machinegeweer waarmee je de vele vijanden die de serie rijk is de baas kunt zijn. En daardoor speel je voorzichtiger, achter iedere boom en in iedere struik kan gevaar schuilen. Tegelijkertijd biedt het gebrek aan vuurwapens ook een zekere rust, je wordt gedwongen om voorzichtiger te spelen en beter na te denken over je situatie.

Na de inleiding heb je twee wapens, de boog is een effectief, maar traag wapen. Niet iets wat je wilt gebruiken als je wordt besprongen door een wolf.  Je hebt wel een knots, ook traag, maar wel heel effectief. ’s Nachts wanneer de dieren agressiever zijn heeft de knots nog een andere functie, dan dient hij namelijk als fakkel.
Vuur speelt een belangrijke rol in Far Cry Primal. Zo houdt het gevaarlijke roofdieren op afstand en biedt het verlichting in de donkerste grotten.

Far Cry Primal gameplay

Doordat je als speler veel meer zal moeten lopen, voelt Far Cry Primal rustiger, trager en beheerster aan. Je neemt meer van de wereld en de natuur in je op, in plaats van er recht doorheen te rijden. En dat is handig, want de wereld ligt vol met materiaal dat je nodig hebt om wapens en andere voorwerpen te maken. Die materialen vind je met ‘Hunter Vision’, een speciale filter waarmee materialen en levende wezens opgelicht in beeld verschijnen. En die ‘Hunter Vision’ gebruik je veel, jammer dus dat je er maar tijdelijk gebruik van kan maken, voordat hij weer opnieuw geactiveerd moet worden.

Het team bij Ubisoft heeft slim een klassiek Far Cry-element in een prehistorisch jasje gegoten: de klassieke verrekijker waarmee je als speler voorheen alle vijanden voorzag van een speciaal icoontje, zodat je hen makkelijker kon volgen. Die is nu vervangen door een uil en met die uil vlieg je over bossen en bergen, daarbij alle vijandige wezens als zodanige aanmerkend. En dat is een heel stuk leuker dan het eindelooze getuur door je verrekijker van de vorige delen.

Far Cry Primal lijkt voorlopig de schop onder de kont te zijn die de serie na deel vier zo hard nodig had. Met een grootse nieuwe wereld en leuke veranderingen aan de standaard Far Cry-gameplay biedt Far Cry Primal in de kern de origineelste Far Cry-ervaring in jaren. Het is dus extra jammer dat het craftingsysteem nog bijna hetzelfde is als in deel vier, zeker aangezien de tijdsperiode zich zo goed voor een creatiever systeem leent.

Far Cry Primal verschijnt over een paar dagen in de winkels, dan lees je uiteraard op onze site wat wij ervan vinden.