Doorgaan naar artikel
When You Hear It: muziek in de Week Tegen Pesten
Lorraine Joore
Lorraine Joore
Profiel

Afgelopen maandag ging de landelijke Week Tegen Pesten van start, een week waarin er extra aandacht wordt besteed aan pesten en alle oorzaken en gevolgen die het met zich meebrengt. Het is een gevoelig en moeilijk onderwerp en kan juist daarom goed een stem gebruiken. Gelukkig gebeurt dat ook, de strijd tegen pesten wint aan populariteit, bijvoorbeeld door tv-programma’s (Over de Streep), radiostations (3FM) en ook op scholen wordt er veel aandacht aan besteed.

In situaties waarbij mensen gepest worden, kan muziek een fijn klankbord zijn om je te wapenen tegen de haters. Nergens anders vind je zoveel verschillende reflecties op pesten als in de muziek. Of het nou bewust is of niet, via hun nummer of songteksten kunnen artiesten op een persoonlijke en toch openbare manier de discussie openen voor anderen. Veelal voortgekomen uit hun eigen ervaringen met pesterijen, komen daar vaak waanzinnige, doordachte nummers uit. Dat betekent niet gelijk dat elk nummer een kleinzerige bedoening hoeft te worden. Integendeel, in sommige nummers is het juist de humor die een ander licht kan werpen op het onderwerp. Uiteraard zijn er natuurlijk ook veel voorbeelden waarbij je het liefst even flink wil snotteren en uithuilen. Een greep uit de stapel:

Taylor Swift – Mean
Het nummer Mean van Taylor Swift is misschien wel het meest besproken nummer over pesten, maar naar mijn mening zeker niet de mooiste. Hoewel het misschien wel aanspreekt bij middelbare scholieren, blijft het nummer door de gezapige country-glitterlaag erg oppervlakkig. Erg zonde, want in de songtekst wordt op een humoristische manier wraak genomen op de pestkop waar Swift zelf mee te maken had in 2010:

Washed up and ranting about the same old bitter things,
Drunk and grumbling on about how I can’t sing.

Taylor Swift schreef het nummer nadat ze in recensies flink gekritiseerd werd over haar optreden tijdens de 52e Grammy Awards. Ironisch genoeg heeft ze door haar nummer later wel twee Grammy’s gewonnen in 2012.

Tame Impala – Elephant
Op het album Lonerism van Tame Impala komt het onderwerp pesten meerdere malen aan bod. Why Don’t They Talk To Me vormt daar een goed voorbeeld van. Op het eerste gezicht (of oor) zou je niet denken dat dit Elephant ook gaat over pesten. De nummer is opzwepend, heeft gepassioneerde solo’s en de hoge stem van Kevin Parker klinkt bijdehand en doortrapt. Maar als je naar de tekst kijkt is dat ook precies waar het nummer over gaat: een jongen die zich als een arrogante douchebag gedraagt en even flink op z’n nummer wordt gezet.

Eminem & Lil Wayne – No Love
Het repertoire van Eminem kan natuurlijk niet in dit lijstje ontbreken. Naast Bully en Not Afraid, heeft Eminem in samenwerking met Lil Wayne in 2010 ook het nummer No Love uitgebracht. Los gezien van de discussie of dit nou echt zo’n goed nummer is, laat het wel zien dat ook in het hip hop genre, waar artiesten zich juist meestal niet kwetsbaar opstellen, ruimte is voor een moeilijk thema als pesten. De videoclip laat zien hoe een jongetje, na flink getreiterd te zijn, muziek luistert door z’n oortjes en daarna de moed kan verzamelen om voor zichzelf op te komen.

Faithless – Baseball Cap
De teksten van Faithless zijn vaak zeer scherpzinnig en poëtisch tegelijk. Zo ook met Baseball Cap, waarin hij een treffende situatie schetst:


Smack, there goes my baseball cap I’m on the floor,
I think I took a bruse to my jaw,
Jumped me from behind at least three, maybe four,
I never see my hat no more.

My hands was cut, my uncle says ‘what’s up?’
Let me guess, your clothes are in a mess, you’re in distress,
Sit down, take five and let me look at your knees,
Your still alive son, please take it easy

Scuffling in the street is no way to die,
And I don’t want to have to meet your mama’s eye,
So try and listen hard before you fall into the trap
Of making war over a baseball cap.

Limp Bizkit – Douchebag
Frontman Fred Durst van Limp Bizkit heeft zelf geen makkelijke jeugd gehad. Tijdens een interview met MTV legde hij uit hoe Douchebag aan die tijd verbonden is:

“A song like ‘Douchebag,’ to me, it’s about… I was really pushed around and bullied a lot growing up, so having that torture in my life, until forming Limp Bizkit, and still having it against me in Limp Bizkit, but me at least having a voice, a way to fight back and release my aggression through the music.” Hij vervolgt: “I’ve always had a problem with the irony that came with Limp Bizkit’s music fueling bullies, when really, my aggression and my pent-up anger is mainly focused at these bullies. So I’m mainly calling those people douche bags, and a few other select individuals. Everybody has their own interpretation, and you will have a douche bag in your life that this song will apply to, and you just turn this f—er up really loud, because the riff is out of control.”

Pearl Jam – Jeremy
Jeremy, de derde single van het album Ten dat in 1991 uitkwam, is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Jeremy Delle, een zestienjarige jongen die zichzelf neerschoot voor de ogen van de leerlingen uit zijn klas. Geïnspireerd door het artikel dat hierover verscheen, besloot zanger Eddie Vedder er samen met bassist Jeff Ament een nummer over te maken. De clip die oorspronkelijk bij het nummer gemaakt werd door Chris Cuffaro, werd geweigerd door label Epic Records en MTV, waarna later de clip gemaakt door Mark Pellington uitkwam. Een sprekende clip, zeker omdat de beelden net als het nummer focussen op het proces en Jeremy’s zelfmoord meer als emotionele ontlading opwekken.