nieuws
Een interview met Vlambeer op Gamescom
Op Gamescom spraken we met Rami Ismail van de Utrechtse game-ontwikkelaar Vlambeer over hun games, successen, de (Nederlandse) indiescene en instantnoedels.
Op een afgeladen Dutch Pavilion op Gamescom, waar de Dutch Game Garden de waren had uitgestald, was het even wachten op Rami Ismail van Vlambeer, die ongeveer een half uur te laat kwam voor onze (informele) afspraak. Vanwege het succes van de piepkleine ontwikkelaar – naast Rami bestaat Vlambeer alleen uit ontwikkelaar Jan Willem Nijman – rent Rami van hot naar her voor allerlei afspraken, zakendeals en promotiepraatjes. Het succes is snel gekomen: afgelopen maand is Vlambeer drie jaar oud geworden, maar het duo heeft er ontzettend hard voor gewerkt, gezien de productiviteit van de ontwikkelaar. Omdat Jan Willem een broertje dood zou hebben aan de zakelijke kant van het ontwikkelaar-zijn, is Rami de aangewezen persoon om Vlambeer te vertegenwoordigen, al oogt hij met zijn grote, grijze t-shirt en lange baard, waarmee hij regelmatig het doelwit is van ‘random selections’ bij douanecontroles, niet als een zakenman.
[one_half]
[/one_half]
[one_half_last]
[/one_half_last]
Als ontwikkelaar heeft Vlambeer aardig wat internationaal prestige en succes geoogst met prijswinnende en hypergestileerde spellen als Super Crate Box en Ridiculous Fishing; de laatste won zelfs een Apple Design Award. De spellen van Vlambeer laten zich kenmerken door een krachtig minimalisme in zowel visueel als gameplayontwerp: de spellen bevatten precies wat ze nodig hebben en niets wat ze níet nodig hebben, zoals het prachtige Luftrauser(s), dat opgebouwd is uit een handvol bruintinten en perfect vloeiend en hectisch speelt. Luftrausers beviel zelfs zo goed, dat het zelfs als relatief eenvoudige 2D-vlieger verreweg één van de beste spellen was die op Gamescom getoond werd. Vlambeer verdient niets dan lof voor hun ontzettend vermakelijke, gameplay-georienteerde aanpak in een milieu waarin games steeds pompeuzere vehikels worden voor zwaarbeladen (en halfslachtig) narratief à la Bioshock Infinite en Last of Us. En ze zijn veertig keer goedkoper.
[one_half]
[/one_half]
[one_half_last]
[/one_half_last]
Rami lijkt zich hier bewust van; bescheiden lijkt hij in ieder geval niet. In ons interview praat hij zonder moeite over het haast typische rock ’n rollverleden van Vlambeer, van de straatarme beginselen, het leven op Yum Yumnoedels omdat de centen bijna op zijn, tot een agenda tot de nok toe gevuld met afspraken op elke grote conventie en zijn curieuze, haast onprofessionele openheid over de dynamiek tussen hem en Jan Willem. Rami is vrij optimistisch over de mogelijkheden van ontwikkelaars van de indiewereld. Hoewel niet iedereen het met hem eens zou zijn, gelooft hij dat, omdat er veel minder sprake is van onderlinge concurrentie, indies het niet zo zwaar zullen hebben in een drukke markt. Integendeel, indieontwikkelaars zouden elkaar ondersteunen.
Naar de toekomst van Vlambeer zijn we zeer benieuwd. De kleine ontwikkelaar heeft niet de ambitie verder te groeien en personeel aan te nemen om het duo van Rami en JW aan te vullen; het wordt interessant om te zien welke bronnen ze aanboren om te blijven vernieuwen of te ontwikkelen.
Kijk hieronder het interview, waarin verder gepraat wordt over de Nederlandse indiescene en evenzo de Nederlandse aandacht ervoor. Om verder te lezen over Vlambeer, bekijk ook Rock Paper Shotguns uitstekende artikelen.