nieuws
Voorspelling Oscars 2016: Aloys
Het filmjaar 2015 heeft geresulteerd in een behoorlijk open race, met minder “zekerheidjes” dan in voorgaande jaren. Het verleden heeft echter uitgewezen dat niet altijd de terechte winnaar met het beeldje naar huis gaat. Daarom zal ik niet alleen behandelen wie de prijzen gaan winnen, maar ook wie deze hadden moeten winnen. Op deze manier worden in deze Voorspelling Oscars 2016 ook een paar niet-genomineerden toch in het zonnetje gezet.
Beste film
Gaat winnen: The Revenant
Zou moeten winnen: Spotlight
The Revenant lijkt alles in zich te hebben om met de hoofdprijs naar huis te gaan. Toch wist het technisch hoogstandje mij niet volledig te overtuigen. Ondertussen stelde Spotlight op fascinerende wijze een maatschappelijke kwestie aan de kaak.
Beste regisseur
Gaat winnen: Alejandro González Iñárritu, The Revenant
Zou moeten winnen: Tom McCarthy, Spotlight
The Revenant was een prachtig avontuur, maar Spotlight wist een complex verhaal heel goed te vertellen. Talloze personen, locaties en situaties werden samengesmolten tot een geheel dat alle emoties wist te prikkelen.
Beste acteur in een hoofdrol
Gaat winnen: Leonardo DiCaprio, The Revenant
Zou moeten winnen: Michael Fassbender, Steve Jobs
Leonardo DiCaprio is dit jaar de onbetwiste favoriet en heeft een behoorlijke gun-factor. Van Michael Fassbender kunnen we misschien wel het tegenovergestelde zeggen. Hij heeft op papier alles tegen zich. Zo was Steve Jobs een van de slachtoffers van het Sony-schandaal en werden David Fincher en Christian Bale vervangen door Danny Boyle en Michael Fassbender. Hoewel Fassbender totaal niet op de echte Steve Jobs lijkt, wist hij een meer dan overtuigende prestatie neer te zetten.
Beste actrice in een hoofdrol
Gaat winnen: Brie Larson, Room
Zou moeten winnen: Brie Larson, Room
Deze categorie is zowel het moeilijkste als het makkelijkste om te voorspellen. Brooklyn en Room, twee van de vijf genomineerden, zijn namelijk nog niet in Nederland verschenen. Toch lijkt Brie Larson een favoriet van het niveau J.K. Simmons. De 26-jarige actrice won dit jaar alle grote prijzen al, waaronder een Golden Globe en een BAFTA.
Beste acteur in een bijrol
Gaat winnen: Sylvester Stallone, Creed
Zou moeten winnen: Idris Elba, Beasts of No Nation
Tegen alle verwachtingen in leverde Sylvester Stallone in Creed een bewonderenswaardige prestatie af. Idris Elba werd helaas niet genomineerd. Ondanks alle controverse denk ik niet dat dit met zijn huidskleur te maken heeft, maar meer met het feit dat Beasts of No Nation ‘slechts’ een Netflix-film is.
Beste actrice in een bijrol
Gaat winnen: Alicia Vikander, The Danish Girl
Zou moeten winnen: Alicia Vikander, Ex Machina
Jennifer Jason Leigh (The Hateful Eight) is misschien een grote kanshebber, maar 2015 was echt het jaar van Alicia Vikander. De Zweedse actrice was in zowel The Danish Girl als Ex Machina van wereldklasse. Voor laatstgenoemde ontving ze helaas geen nominatie.
Beste scenario gebaseerd op ander werk
Gaat winnen: The Big Short
Zou moeten winnen: The Martian
Zowel The Big Short als The Martian maken gebruik van trucjes om het bronmateriaal te vertalen. In The Big Short wordt de kijker vaak regelrecht aangesproken terwijl The Martian veel uitleg geeft in de vorm van videodagboeken. Hoewel The Big Short met een veel complexer verhaal te maken heeft, wist The Martian het trucje net iets minder doorzichtig uit te voeren.
Beste originele scenario
Gaat winnen: Spotlight
Zou moeten winnen: Ex Machina
Vergelijkbaar met The Big Short heeft ook Spotlight te maken met een complex verhaal. De film wist talloze namen en diens perspectieven te smeden tot een vloeiend geheel. Ondertussen blonk Ex Machina juist uit in eenvoud; een verhaal van drie personen in een huis. De hoeveelheid spanning die Ex Machina alleen al in de dialogen wist te creëren, is zeker Oscarwaardig.
Beste cinematografie
Gaat winnen: Emmanuel Lubezki, The Revenant
Zou moeten winnen: Emmanuel Lubezki, The Revenant
Emmanuel Lubezki voelt de adem van John Seale (Mad Max: Fury Road) in zijn nek, maar zal zich niet al te veel zorgen maken. Net als Birdman vorig jaar was The Revenant een absoluut cinematografisch hoogstandje.
Beste visuele effecten
Gaat winnen: Star Wars: The Force Awakens
Zou moeten winnen: Ex Machina
David tegen Goliath, al lijkt Goliath dit keer wel te winnen. Star Wars: The Force Awakens was een waar visueel spektakel, terwijl Ex Machina de effecten gebruikte op een manier die het verhaal sterk ondersteunde.
Beste originele muziek
Gaat winnen: Ennio Morricone – The Hateful Eight
Zou moeten winnen: Ennio Morricone – The Hateful Eight
In deze categorie zien we twee echte giganten. Ennio Morricone en John Williams zijn echte levende legendes. The Hateful Eight was magistraal van overture tot einde, terwijl Star Wars: The Force Awakens vaak kon terugvallen op reeds bestaande thema’s en melodieën.
Beste originele nummer
Gaat winnen: Sam Smith – Writing’s On The Wall
Zou moeten winnen: Wiz Khalifa ft. Charlie Puth – See You Again
Een lastige categorie. Aangezien waarschijnlijk niemand Fifty Shades of Grey een Oscar wil zien winnen ga ik toch maar voor Sam Smith. Hoewel ik een Bond-fan ben, geniet Smith zeker niet mijn voorkeur. Deze eer gaat naar het niet-genomineerde “See You Again” van Fast & Furious 7. Dit nummer was niet alleen een wereldhit, maar vormde ook een van de meest emotionele momenten van het filmjaar 2015. Is dat onwaarschijnlijk voor een Fast & Furious-film? Dat klopt, maar toch gebeurde het.
Beste montage
Gaat winnen: Mad Max: Fury Road
Zou moeten winnen: The Big Short
De twee absolute favorieten voor deze categorie. Mad Max wist de grootse actiescènes op coherente wijze naar het doek te vertalen, maar had voor mij iets strakker mogen zijn. The Big Short maakt gebruik van bijzondere, onorthodoxe montagetechnieken om verschillende gevoelens over te brengen. Een gewaagde keuze die zeker waardering verdient.
Beste productieontwerp
Gaat winnen: Mad Max: Fury Road
Zou moeten winnen: Mad Max: Fury Road
Gaat Mad Max dan met lege handen naar huis? Vast niet. Ik kan me in deze categorie geen andere winnaar bedenken. Alles aan Mad Max was prachtig ontworpen; van de schurk Immortan Joe tot de auto’s en van de omgevingen tot de vlammenwerpende gitarist.